Kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop van Schiphol

Het kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop voor Schiphol, ook nu het door de coronacrisis veel langer kan duren voordat de luchthaven weer aan zijn maximale aantal vluchten komt. Dat blijkt uit de uitwerking van plannen voor de luchtvaart in Nederland tot 2050 die vrijdag is gepubliceerd.

Voorgaande crises hebben geleerd dat de luchtvaart altijd weer opkrabbelt, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Uiteindelijk wil iedereen toch weer met het vliegtuig op vakantie en is het vliegveld in Flevoland alsnog nodig, denkt de minister.

Volgens het kabinet is het door de veranderingen van de laatste maanden nog belangrijker geworden om de internationale netwerkfunctie en economische concurrentiepositie van Schiphol te versterken. Vakantievluchten moeten daarom worden verplaatst naar het uitgebreide Lelystad Airport dat nog steeds eind volgend jaar open moet gaan.

De andere regionale luchthavens in Nederland gaan zich wat het kabinet betreft richten op vluchten die van toegevoegde waarde zijn voor de regionale economie en de behoefte van de reizigers in de betreffende regio’s. Daarnaast ziet het kabinet een rol voor de kleinere luchthavens bij speciale luchtvaartactiviteiten, zoals vliegscholen en de ontwikkeling van nieuwe initiatieven ‘op het gebied van elektrificatie en drones’. Het kabinet wil dat er tussen de verschillende luchthavens meer samenwerking komt en zal daarover de regie voeren.

‘ Effect coronacrisis nog onduidelijk’
Het kabinet benadrukt in de uitwerking wel dat de plannen voor de coronacrisis zijn opgesteld. En dat de duur en gevolgen van deze crisis nog niet te voorspellen zijn.

Op Schiphol kunnen er binnen het huidige operationele systeem niet meer dan 540.000 vliegtuigbewegingen plaatsvinden. Hoe groei na 540.000 vluchten op Schiphol operationeel mogelijk kan worden gemaakt, moet de komende jaren worden onderzocht. Op Lelystad Airport zou na de geplande luchtruimherziening uiteindelijk plaats zijn voor maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar.

Het kabinet stelt wel dat het voor kortere afstanden ook aantrekkelijker moet worden gemaakt om de trein of bus te pakken.

Reacties
GroenLinks en de SP reageren vrijdagmiddag verbaasd op de plannen van het kabinet. Volgens GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger voorspellen ze weinig goed. Kröger stelt vast dat minister Van Nieuwenhuizen ‘de tijdgeest niet aanvoelt’ en dat in de plannen weer dezelfde ‘slappe klimaatdoelen staan die er al waren’.

Voor SP-Kamerlid Cem Lacin zijn de plannen een voorzetting van ‘oude politiek’ die op groei van Schiphol is gericht. Volgens hem staat er niks nieuws over het klimaat, overlast of zekere banen in.

Bron Omroep Flevoland

Geschreven door