59% meer publieke laadpunten in Flevoland, maar druk neemt toe

Begin 2021 waren er in Flevoland 4,8 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens. Dit aantal is 59% hoger dan een jaar eerder, toen er 3,0 laadpunten waren per 1.000 Flevolandse huishoudens. De grootste stijging vond plaats in de gemeente Dronten. Hier waren begin 2021 zelfs 483% meer laadpunten dan een jaar eerder.

Ondanks de flinke stijging in het aantal publieke laadpunten, neemt de druk op laadpalen toe doordat het aantal elektrische auto’s sneller groeit dan het aantal laadpunten. Dit en meer blijkt uit een analyse van Independer op basis van data van de RDW en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).

Grootste groei in Dronten

In Flevoland is het aantal openbare laadpunten per huishouden tussen januari 2020 tot januari 2021 het sterkst gestegen in de gemeente Dronten. Het aantal publieke laadpunten nam hier toe van 0,3 naar 2,0 per 1.000 huishoudens (+483%). Ook in de gemeenten Noordoostpolder (+200%) en Urk (+133%) was een sterke toename te zien. 

Meeste openbare laadpunten in Almere

In de gemeente Almere staan absoluut gezien de meeste laadpunten: begin 2021 waren er 558 laadpunten in totaal. Maar als er gekeken wordt naar openbare laadpunten per 1.000 huishouden staat gemeente Zeewolde bovenaan. Hier staan 7,1 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens. De top 5 gemeenten in Flevoland met de grootste laadpuntdichtheid is:

  1. Zeewolde (7,1 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
  2. Almere (6,2 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
  3. Lelystad (3,8 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
  4. Urk (2,2 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
  5. Dronten (2,0 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)

Druk op publieke laadpunten neemt toe

Ondanks de flinke stijging in het aantal publieke laadpunten, neemt de druk op laadpunten in Nederland toe. Het aantal elektrische auto’s op de weg stijgt namelijk veel sneller dan de hoeveelheid publieke laadpunten. Zo was er begin 2021 gemiddeld één laadpunt per 4,6 elektrische auto’s, terwijl deze twee jaar eerder nog gedeeld werd door 2,2 auto’s.

Door deze scheefgroei wordt het voor eigenaren steeds lastiger om goed bereikbare en beschikbare openbare laadpunten te vinden. Elektrische auto’s zijn dan ook flink in trek: begin 2019 reden er nog 44.984 van rond in Nederland, maar in twee jaar tijd is dit al uitgegroeid naar 182.481 elektrische auto’s.

Geschreven door