‘Vakantie in eigen stad’, met die slogan lanceert Almere zomerse activiteiten in eigen stad en trekken ze komende week ook de regio in. Dat zegt Nik Smit van Almere City Marketing. Het zijn activiteiten waarmee de stad misgelopen inkomsten vanwege corona probeert te beperken.
Evenementen, feesten, openingen en sportwedstrijden werden de afgelopen maanden allemaal geannuleerd. Ook in Almere. Dat gebeurde juist op het moment dat alles moest beginnen: aan de start van het seizoen. Toch had Smit nog hoop dat het allemaal wel los zou lopen met corona. “Eerst dachten we dat 5 mei wel zou lukken, toen juni, toen het havenfestival en de triatlon. Maar alles moest worden afgezegd vanwege de RIVM-maatregelen.”
Vorig jaar waren er nog mooie cijfers, blijkt uit het jaarverslag van City Marketing: inkomsten van 3,6 miljoen euro en nog eens 1,2 miljoen aan free publicity. “Denk aan een artikel van de Telegraaf over het kersenpitspugen op het Floriade-terrein”, vertelt Smit. Maar ook André van Duin die met Janny door Almere ging varen of het project Gio was een succes.
Alles komt langzaam weer op gang
De VVV is twee maanden dicht geweest, er waren geen inkomsten van kermissen omdat die niet doorgingen, en veel cofinanciering en sponsoring werd stilgelegd. Maar “alles lijkt nu langzaam weer op gang te komen”, zegt Smit. Je moet dan denken aan een bootje huren, naar het strand, bijzondere overnachtingen of fietsen en wandelen in de Oostvaardersplassen. “Mensen gaan noodgedwongen op vakantie in eigen stad.”
Smit verwacht dat de inkomsten dit jaar tegenvallen. Hij hoopt de schade volgend jaar iets in te lopen als de corona maatregelen versoepeld worden of verdwijnen.