Er is geen structureel probleem met de bereikbaarheid van zorg in coronatijd. Dat zegt wethouder Bosch na berichten over lange wachttijden aan de telefoon.
Het drama van onbereikbare zorginstellingen dat een krant beschreef, herkent zij niet. Ze erkent individuele problemen en klachten. Die zijn soms het gevolg van een opeenstapeling van incidenten.
“Bij het begin van de lockdown zijn veel hulpvragen binnengekomen. In de meeste gevallen kon direct gereageerd worden, soms de volgende dag”, aldus Bosch. Zij wees erop dat de gemeente niet verantwoordelijk is voor de Zorggroep. Wel is ze daarmee in gesprek.
Alle organisaties moesten zich aanpassen en dat ging meestal snel goed. Bosch: “We proberen kwaliteit te handhaven, maar er is geen alternatief voor persoonlijk contact.”
Ze vindt het onterecht dat het publiek in de crisis verwacht dezelfde behandeling te krijgen als voorheen. “Ik bestrijd dat mensen met een acute klacht geen hulp kregen. Vaak kwamen ze niet naar de hulpverleners.”