Wat ooit een luxe was, is nu een standaardvoorziening in moderne auto’s geworden. We hebben het over het aircosysteem van de auto. Het aircosysteem van je auto genereert geen koele lucht, maar onttrekt vocht en warmte aan je auto.
In wezen werkt het aircosysteem van je auto door koelmiddel te laten circuleren en het herhaaldelijk om te zetten van gas naar vloeistof. Aan het einde van de cyclus bevindt de airconditioner zich in een koude, maar gasvormige toestand in de verdamper. Wanneer de buitenlucht erdoorheen wordt geblazen, wordt de lucht gekoeld en vervolgens naar de cabine van de auto gestuurd.
Dit zijn de standaardonderdelen van het aircosysteem van je auto:
- Compressor
- Condensor
- Expansieklep
- Verdamper
- Ontvanger/Droger
Elk van deze onderdelen dient een ander doel en wordt gebruikt met het koudemiddel. Het succes van het AC-systeem in de auto is gebaseerd op het vermogen van het koudemiddel om zijn fysieke eigenschappen te veranderen tijdens het comprimeren, koelen en doseren.
Wat doet de compressor?
De compressor, een cruciaal onderdeel van de airconditioner in je auto, is verantwoordelijk voor het aanzuigen van koudemiddel met een lage druk en temperatuur, dat gasvormig is. Na het aanzuigen comprimeert hij het tot gas met een hoge druk en temperatuur.
Dit gas met een hoge temperatuur en hoge druk stroomt vervolgens door de slangen en komt in de condensor terecht. De condensor is vergelijkbaar met een kleine radiator en heeft als taak het hete koelmiddel op te vangen. Rond de condensor stroomt lucht, waardoor het koelmiddel afkoelt. Dit aspect zorgt ervoor dat het koudemiddel condenseert en weer verandert in een vloeistof met hoge druk maar lage temperatuur.
Na condensatie wordt het koudemiddel, dat al is afgekoeld en met hoge druk in de vloeibare fase is gekomen, naar het expansieventiel geleid. Het expansieventiel verlaagt de druk van het koudemiddel, waardoor het verdampt en de temperatuur verder daalt. Dit koude gas gaat vervolgens door de verdamper, die zich in het interieur van het voertuig bevindt. Een ventilator blaast door de verdamper en door dit proces wordt de lucht in de cabine gekoeld. Op deze manier speelt de compressor een sleutelrol in de airconditioningcyclus door het koudemiddel te laten circuleren en de nodige druk te handhaven voor een efficiënte verdamping en condensatie, wat ervoor zorgt dat de lucht in de auto wordt gekoeld.
Hoe kies je de juiste compressor voor jouw model auto?
Inmiddels weet je dat de compressor van de airconditioner van de auto een belangrijk onderdeel is van het hele luchtkoelsysteem. Er zijn verschillende factoren die je in gedachten moet houden bij het kiezen van een compressor die bij jouw automodel past, zoals de volgende:
- De grootte van de motor van de auto
- Het klimaat waarin de auto zal rijden
- Het type compressor
- De grootte van uw voertuig
- De brandstofefficiëntie van de auto
- De trekcapaciteit van de auto
Een andere factor die je moet beoordelen voordat je een compressor kiest, is of je op zoek bent naar een handgeschakelde of een automatische transmissie. Als je vaak op reis gaat of van plan bent om je auto te gebruiken voor terreinrijden, kies dan een model compressorauto met een grotere bodemvrijheid.
Belangrijker is dat je je budget bepaalt en een compressormodel voor je auto kiest dat bij je budget en behoeften past. Als je een roadtrip plant in het warmste seizoen van het jaar, is het verstandig om je auto naar de monteur te brengen voordat je aan de reis begint. Anders moet je repareer de airconditioning van uw auto in plaats van plezier te beleven aan het verkennen van de natuur tijdens je roadtrip.
Het klimaat in je auto onderhouden
Als autobezitter moet je weten wat de tekenen zijn van een falende airco en hoe je het klimaat van je auto het beste kunt onderhouden. Het is geen dagje strand als je het zand verlaat en een hete, stomende, bakkende auto op de parkeerplaats aantreft.
Om het klimaat in je auto te behouden, wil je je auto niet laten draaien met de airco aan tot je echt klaar bent om te gaan. De achterliggende reden is dat airconditioning zoveel beter werkt als je aan het rijden bent. Als je de airco aanzet terwijl je niet rijdt, verspil je alleen maar benzine en tijd.
Zodra je begint te rijden, wil je de ramen openzetten en de ventilator aanzetten. Zodra je merkt dat er koude lucht uit de ventilatieroosters blaast, sluit je de voorramen, maar laat je de zeldzame ramen nog een halve minuut open. Op deze manier krijg je de koude lucht naar de achterkant van je auto en creëer je een gemakkelijke manier voor de warme lucht om de cabine te verlaten.