Toename klachten over gemeente – ook over dakloze gezinnen

Over de gemeente zijn bij de Ombudsman voor de regio vorig jaar veel meer klachten ontvangen dan de voorgaande jaren. In de meeste gevallen betroffen die de stadsreiniging en de zorg.

Vorig jaar werden bij de Ombudsman 170 klachten ingediend. Een jaar eerder waren dat er 116. De afdelingen stadsreiniging en zorg en welzijn waren elk goed voor zo’n twintig procent van alle meldingen.

Ombudsman Munish Ramlam publiceert de cijfers in het jaarverslag over afgelopen jaar. De Ombudsman werkt voor alle gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam, waartoe Almere behoort.

Veel klachten uit Almere komen voort uit problemen met bijstandsuitkeringen, waarvan de procedures lang duren, inwoners niet begrijpen waarom uitkeringen worden afgewezen of stopgezet en inwoners moeite hebben met het aanleveren van de juiste documenten.

De regels en systemen lijken voor sommige inwoners te ingewikkeld, concludeert de Ombudsman. Zonder hulp of persoonlijk contact dreigen die Almeerders vast te lopen of in de problemen te raken. Deze inwoners zouden baat hebben bij een gemeente die proactief opbelt om extra uitleg te geven of mensen uitnodigt op het stadhuis om even met ze mee te denken.

Het jaarverslag noemt dakloze gezinnen als bijzondere categorie met klachten. Ouders en meestal moeders die met kinderen op straat komen te staan, lopen aan tegen strenge eisen voor noodopvang, maatschappelijke opvang of een urgentieverklaring om met spoed een nieuwe woning te vinden, waaraan zij niet altijd voldoen. De ombudsman ziet dat lange wachtlijsten, bomvolle opvanglocaties en de woningnood een ingewikkelde achtergrond laten zien. Maar hij ziet ook dat de gemeente soms meer naar het grotere plaatje kan kijken en minder kan vasthouden aan regels. Dan gaat het om de beste oplossing voor een gezin, oplossingen op lange termijn en de maatschappelijke kosten en baten.

Geschreven door