Flevoland zoekt duurzame oplossingen voor lerarentekort

Het primair onderwijs in Flevoland kampt met het grootste lerarentekort van Nederland. Vooral in Almere en Lelystad is de nood hoog.

Scholen hebben dagelijks moeite om voldoende gekwalificeerd personeel voor de klas te krijgen. Omdat het tekort naar verwachting zeker tot 2040 aanhoudt, is er dringend behoefte aan nieuwe oplossingen. Daarom is het project ‘Anders organiseren van onderwijs in Flevoland – op zoek naar duurzame oplossingen voor goed onderwijs’ gestart. In dit onderzoeks- en ontwerptraject werken scholen, gemeenten, kinderopvang en jeugdhulp samen aan vernieuwende vormen van onderwijsorganisatie.

Voorbeelden van anders organiseren zijn het inzetten van kunstenaars of biologen voor specifieke lessen, of het laten meedraaien van jeugdhulpmedewerkers als onderwijsondersteunend personeel.

Ontwerplab in Flevoland

Een belangrijk onderdeel van het project is het ontwerplab, waarin zes scholen begeleiding krijgen van praktijkexperts die al veel ervaring hebben met vernieuwende organisatievormen. Samen ontwikkelen zij plannen die aansluiten bij de visie en context van de school.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door hogeschool Windesheim en de Universiteit van Amsterdam.

Geschreven door