Saskia uit Almere zamelt ruim 1.000 euro in voor de Luisterlijn

Saskia uit Almere haalde ruim 1.000 euro op voor de Luisterlijn. Deze week overhandigde zij het opgehaalde bedrag aan de Luisterlijn. Het bedrag wordt besteed aan training en opleiding van vrijwilligers, die 24 uur per dag, 7 dagen per week emotionele steun op afstand bieden.

In eerste instantie wilde Saskia geld inzamelen door samen met haar zoon een deel van de Camino te lopen, van Porto naar Santiago de Compostella (een 272 km lange wandeling). Helaas gooide corona roet in het eten en hebben ze de pelgrimstocht moeten uitstellen. Toch weerhield dat haar er niet van om door te gaan met het inzamelen van geld voor de Luisterlijn. Uiteindelijk haalde ze maar liefst 1035,61 euro op.

Belangrijk werk

Saskia weet hoe belangrijk een luisterend oor is. Sinds een halfjaar is ze vrijwilliger bij de Luisterlijn. “Ik merk hoeveel mensen behoefte hebben aan een gesprek van mens tot mens. Vooral bij verdriet, pijn of eenzaamheid. Daarom is dit werk zo belangrijk. Ook ik heb een periode meegemaakt, waarbij ik behoefte had aan een luisterend oor, vooral ‘s nachts. Ik wilde dat ik toen had geweten dat de Luisterlijn bestond.”

Opbrengst gaat naar training

In overleg met Saskia wordt de opbrengst gestoken in de training van vrijwilligers. Zo wordt er een extra trainingsmodule ontwikkeld die vrijwilligers handvatten biedt bij het stimuleren van de zelfredzaamheid van (eenzame) gesprekspartners. Saskia: “Iets wat ik van harte toejuich, omdat het belangrijk is om jezelf te kunnen redden. Dat geeft ook zelfvertrouwen en zo kom je steeds weer een stapje verder in je eigen kracht te staan. Hoe mooi is het om daar een steentje aan bij te kunnen dragen!”

Directeur-bestuurder bij de Luisterlijn, Leo Noordegraaf is onder de indruk van haar inzet en het opgehaalde bedrag: “Het is prachtig om te zien en te ervaren met hoeveel toewijding en betrokkenheid Saskia zich inzet voor de Luisterlijn. Door te bloggen over haar leven en haar persoonlijke ervaringen heeft ze veel mensen geraakt. We zullen ervoor zorgen dat het opgehaalde geld goed wordt besteed.”

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Door te luisteren helpen 1.500 vrijwilligers om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. Zij werken thuis of vanuit een van de 28 locaties. De vrijwilligers krijgen training en begeleiding door deskundige beroepskrachten. De Luisterlijn is al meer dan 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die emotionele steun op afstand biedt. De Luisterlijn wordt gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Behoefte aan een luisterend oor? Bel naar 0900-0767 of ga naar www.deluisterlijn.nl.

Geschreven door