Herstel verkeerssituatie Landdrostdreef/Landdroststraat komt er, maar geen 4 rijbanen

Het college wil de afgesloten verkeerssituatie Landdrostdreef/Landdroststraat bij het Stadhuis zoveel als mogelijk te herstellen in een tijdelijke inrichting, met uitzondering van het terugbrengen van 2×2 rijbanen.

De afslag naar de Landdroststraat zal worden hersteld en de betonblokken en andere wegafbakening worden verwijderd. Echter, er zijn boven en onder de grond beperkingen ontstaan. Door de inrichting openbare ruimte rond de HighNote, met onder meer een stoep en de geplande plaatsing van een ondergronds afvalsysteem, passen 2×2 rijbanen niet meer in het huidige wegvak. Dit maakt het terugbrengen van de oude situatie ingewikkeld en kostbaar voor een tijdelijke inrichting. Het terugbrengen naar 2×2 rijbanen wordt daarom door ons niet als een haalbare optie gezien, maar er wordt een 2×1 rijbaan gerealiseerd.

Er worden nieuwe detectielussen aangelegd en de elektronica wordt opnieuw ingeregeld. Deze lussen zijn beschadigd geraakt onder meer door het zware materieel van de bouwwerkzaamheden. Dit zijn geen grote ingrepen en deze kunnen naar verwachting tussen nu en maart 2025 gerealiseerd worden binnen het beschikbare budget. 

Geen 2×2 rijbanen 

De oude situatie met 2×2 rijbanen op een andere plek is alleen te realiseren op een andere plek dan voorheen, meer richting het politiebureau. Dit is ruimtelijk gezien mogelijk maar zal hoge kosten, aanpassingen en medewerking van de politieorganisatie vragen. Er zouden voor deze tijdelijke aanpassing ook enkele bomen moeten wijken. Het opnieuw aanleggen van 2×2 rijbanen op deze nieuwe plek inclusief aansluitingen op de twee kruisingen is ook kostbaar.

Wel heeft het onze voorkeur de verkeerssituatie meer overzichtelijk en netter te maken, dat gaan we dan ook doen.  De eerder gecommuniceerde afronding in 2024 is niet meer haalbaar. Bij de uitvoering honoreren wij de gemaakte afspraken met de ondernemers in de binnenstad om tijdens de drukke feestperiode in december zoveel als mogelijk werkzaamheden aan de infrastructuur te vermijden. 

Geschreven door