Landelijke staking streekvervoer in februari, maart en april; OV rijdt gedeeltelijk

De vakbonden CNV en FNV hebben wederom landelijke acties aangekondigd in het streekvervoer. In februari (28), maart (2, 6, 8, 10, 14, 15, 20, 22, 24, 29, 30) en april (3, 5, 7) wordt er op meerdere dagen door een deel van de buschauffeurs en machinisten die aangesloten zijn bij de vakbonden gestaakt. Dat geldt voor de vervoerders Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz, RET en Transdev. 

De vervoerders hebben zelf geen invloed op de staking. Zij weten pas op de dag van de staking zelf wat de precieze gevolgen van de staking zijn. Dan is namelijk pas duidelijk welke medewerkers deelnemen aan de staking en welke niet. Dat is ook de reden dat reizigers niet eerder geïnformeerd (kunnen) worden over welke bussen en treinen wel rijden. Hou er daarom rekening mee dat de trein of bus tijdens de staking niet rijdt en plan een rit kort voor vertrek via de reisplanner.

Voor Almere is de verwachting dat tijdens de staking ongeveer de helft van de bussen volgens dienstregeling rijdt. Let op: Dit is slechts een verwachting. Heb je een belangrijke afspraak? Dan adviseren we je om tijdens de staking ander vervoer te zoeke

Op keolis.nl/staking wordt per regio en treintraject weergegeven wat de verwachte gevolgen van de staking zijn voor reizigers van allGo, Keolis Blauwnet, Syntus Utrecht en Twents.

Bij de NS en in het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt niet gestaakt.

Werkgevers Openbaar Vervoer: staken brengt niets

De vakbonden houden bij de aangekondigde staking vast aan hun eerdere ultimatums. Hierover zegt de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV): ‘Dat vakbonden deze koers kiezen, vinden we heel teleurstellend. Het gaat niets brengen, want werkgevers kunnen simpelweg niet voldoen aan de eisen van de vakbonden.’ FNV legt een looneis neer van 16,9% bij een cao van een jaar. En CNV eist 14% loonsverhoging bij een cao van 18 maanden. 

Fred Kagie, voorzitter VWOV: ‘Dat geld is er niet. Staken betekent dat niet dat het geld er ineens toch is.’ De marges in het openbaar vervoer zijn heel klein, sinds corona draaien vervoerbedrijven rode cijfers. Kagie: ‘Staken brengt ons niet aan tafel. Zolang er gestaakt wordt en deze ultimatums op tafel blijven liggen, gaan we niet in gesprek.’

Geschreven door