De schade die de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland oplopen door het uitstel van de opening van Lelystad Airport lijkt mee te vallen. Dat concludeert onderzoeksplatform Follow the Money (FTM). FTM onderzocht de claim van de provincie Flevoland die stelde dat uitstel van het vliegveld zorgt voor behoorlijke ‘sociaaleconomische schade’. Gedeputeerde Jan de Reus vond dat de tijd aangebroken was om in gesprek te gaan met het kabinet hoe de provincie gecompenseerd kan worden. De opening van Lelystad Airport in november was al hoogst onzeker maar werd vorige maand uitgesteld vanwege de coronacrisis.
De Reus: “Het vliegveld is heel belangrijk voor onze provincie qua werkgelegenheid. Er zijn verwachtingen gewekt waar bedrijven op koersen. De gemeente Lelystad en provincie hebben geïnvesteerd. En dan nu weer een jaar uitstel.”
Werkgelegenheid
Een woordvoerder van de gemeente Lelystad bevestigt aan FTM dat de gevreesde schade vooral bestaat uit het mislopen van werkgelegenheid. Volgens hem stonden bedrijven in de wacht om zich te vestigen op de luchthaven of op het naastgelegen Lelystad Airport Business Park (LAB), maar die zouden hun komst nu hebben uitgesteld.
Flevopitch
Hoeveel miljoenen zijn er tot nu toe uitgegeven aan Lelystad Airport? Omroep Flevoland en Follow the Money doen hiernaar de komende tijd onderzoek. Dat gebeurt op voorstel van oud-KLM-gezagvoerder Ruud Holswilder. Hij won in november de Flevopitch, waarbij kijkers een onderwerp konden aandragen voor nader onderzoek.
Volgens het onderzoeksplatform mogen bestuurders zich graag laten voorstaan over de tien- zo niet honderdduizenden banen die gemoeid zijn met Schiphol en de kleinere luchthavens, terwijl een blik op de cijfers leert dat deze aannames met een flinke korrel zout moeten worden genomen.
Volgens onderzoeksbureau Stratagem Strategic Research zou het vliegveld in eerste instantie hoogstens 480 voltijdsbanen realiseren, mocht Lelystad Airport aan het einde van dit jaar open zijn gegaan. Die loopt Lelystad door het uitstel nu mis.
Komst van bedrijven
Ook onderzocht FTM de vraag of Lelystad de komst van bedrijven misloopt door de uitstel van de opening van het vliegveld. Volgens Rini Schoutsen, directeur van het bedrijventerrein LAB dat naast het vliegveld in ontwikkeling is, laten sommige bedrijven nu langer op zich wachten. Maar zij benadrukt dat het gaat om uitstel.
Bovendien is maar vijftien procent van het bedrijventerrein direct gerelateerd aan Lelystad Airport. De rest van de bedrijven focust op logistiek die losstaat van het vliegveld, zoals het distributiecentrum van kledingproducent Inditex. De verdere ontwikkeling van het bedrijventerrein lijkt door te gaan. Zo is er al een begin gemaakt met de voorbereidingen voor de bouw van het Van der Valk-hotel.
Follow the Money
Follow the Money is een collectief van onderzoeksjournalisten dat sinds 2009 onderzoek doet naar mensen, orngaisaties en systemen die zich, vooral financieel-economisch, misdragen of de samenleving zwaar benadelen. FTM heeft meerdere journalistieke prijzen gewonnen.
Sinds dit jaar zoekt FTM de samenwerking met regionale omroepen om onderwerpen uit de regio te vinden. Zo hebben de vier noordelijke omroepen een reeks verhalen gemaakt over de zoutwinning en doet Omroep Brabant momenteel onderzoek naar Q-koorts.