Voortzetting samenwerking hogeschool Windesheim Almere en Academie van de Stad

Bij Academie van de Stad gaat het om het verbinden van mensen die talent, tijd of mogelijkheden hebben aan andere mensen die hier behoefte aan hebben, op een manier waar iedereen gelukkiger van wordt.’ Zo sprak toenmalig burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan in 2014. In datzelfde jaar werd de stichting door de toenmalige wethouder René Peeters ook naar Almere gehaald.

Hogeschool Windesheim en Academie van de Stad pakken sindsdien samen talloze maatschappelijke vraagstukken aan. 
Vandaag is dé dag dat de samenwerking tussen Academie van de Stad en Windesheim Almere opnieuw wordt verlengd. Oprichter Wilfred Fischer (Academie van de Stad) en directeur Kees Stolwijk (Windesheim Almere) tekenen de samenwerkingsovereenkomst die ervoor zal zorgen dat nog meer jaren gezamenlijk een positieve impact kan worden gemaakt in de stad Almere.

Academie van de Stad in Almere

In Almere faciliteert Academie van de Stad ongeveer 20 projecten per jaar. Hieraan doen ongeveer honderd à tweehonderd studenten en net afgestudeerden mee. Ze worden gekoppeld aan maatschappelijke vraagstukken, aangedragen door onder meer gemeenten, provincies en woningcorporaties. In overleg met de opdrachtgever en Windesheim vertaalt Academie van de Stad deze vragen naar een heldere opdracht. Academie van de Stad fungeert daarbij dus als brug tussen onderwijs en opdrachtgever.

Van vluchtelingen tot de Omgevingswet

Op dit moment lopen er verschillende projecten in Almere: zowel onderwijsprojecten, stageprojecten als Young Professional projecten. Een mooi voorbeeld van een stageproject is StudentJobcoach Refugees, waarbij studenten van Windesheim Almere jonge statushouders (tussen de 18 en 27 jaar) begeleiden naar een baan, opleiding of stage. Ze helpen de statushouders wegwijs te worden in Almere en leren hen op een leuke manier beter Nederlands te spreken. Studenten maken een mooie persoonlijke ontwikkeling door tijdens het project. Zo geeft oud StudentJobcoach Narine aan: “Wat ik als superfijn heb ervaren het afgelopen jaar, was de ruimte voor eigen inbreng. De enthousiaste en open houding van de begeleiders zorgde ervoor dat ik me op mijn plek voelde, me kwetsbaar durfde op te stellen en me op verschillende vlakken heb kunnen ontwikkelen.” Oud StudentJobcoach Tara geeft aan dat het coachen van statushouders haar een voldaan gevoel geeft: “Niet alleen omdat ik de statushouders help met groeien, maar ook omdat zij mij helpen groeien.”

In een ander onderwijsproject onderzoeken studenten hoe de bewegwijzering in Almere toegankelijker gemaakt kan worden voor mensen met een beperking. Andere studenten doen onderzoek naar de behoeften van LHBTI+ vluchtelingen in Almere, en weer anderen brengen in kaart hoe initiatiefnemers van de Omgevingswet hun klantreis ervaren richting de gemeente Almere. Al deze studenten volgen een studie op Windesheim Almere.

Leren in de echte wereld

In de projecten dragen studenten bij aan de stad met hun tijd, kennis en vaardigheden. Daar krijgen ze – naast een bijzondere leerervaring – ook wat voor terug, zoals huurkorting studiepunten of een vergoeding. De opdrachtgever en Windesheim Almere houden zich bezig met de inhoud van de projecten, en Barbara Safradin coördineert het proces als projectcoördinator. Dat wordt onder meer gedaan door wekelijks overleg en intervisie. Persoonsvorming en socialisatie zijn daarbij belangrijk. Hoe staan de studenten in de wereld, wat drijft hen en wat willen ze leren als professional?

Bestaansrecht

Voor opdrachtgevers geldt dat zij bepaalde vraagstukken opgelost krijgen. Tegelijkertijd worden opdrachtgevers ontlast doordat Academie van de Stad de begeleiding en coördinatie op zich neemt. Hoewel het Academie van de Stad al jaren lukt om de eigen broek op te houden, biedt Windesheim Almere de organisatie vooral bestaansrecht. Het mooie is dat Windesheim nu ook een rol inneemt als opdrachtgever. Zonder Windesheim Almere zou Academie van de Stad niet de betekenisvolle rol kunnen innemen die het al jaren vervult in de Almeerse samenleving.
Oprichter Wilfred Fischer (Academie van de Stad) en directeur Kees Stolwijk (Windesheim Almere) tekenden vandaag de samenwerkingsovereenkomst. Wij kijken ernaar uit om de komende jaren samen met Windesheim Almere nog meer positieve impact te maken in de stad Almere!

Geschreven door