2023 is inmiddels al een tijdje bezig, maar dat betekent niet dat we het niet meer over de beste restauranttrends van dit jaar kunnen hebben. 2023 is immers nog een tijd bezig en bovendien verwachten we dat de onderstaande trends ook de komende jaren nog zichtbaar zijn in een restaurant Amstelveen.
Afhaalmaaltijden
Consumenten zullen het gemak van meeneemmaaltijden niet opgeven, maar ze komen in opstand tegen torenhoge bezorgkosten door derden. Afhaalmaaltijden gaan een deel van de bezorging stelen onder klanten die niet op locatie zijn. In 2023 hebben concepten met beperkte service meer afhaalkluisjes, balies en planken geïnstalleerd en extra doorrijstroken en afhaalloketten toegevoegd. Verwacht een explosie van deze to-go formaten en de opkomst van nieuwe off-premise oplossingen. Wellicht kan high tea Amstelveen in de toekomst ook afgehaald worden!
Visbereidingen
Sushi, poke en ceviche zijn afkomstig uit respectievelijk Japan, Hawaï en Latijns-Amerika, maar zijn vermengd geraakt met andere culinaire tradities naarmate ze hun weg naar de mainstream hebben gevonden. Ze zijn allemaal zeer reisvriendelijk, en met off-premise dineren dat steeds populairder wordt, is er potentieel voor meer interpretaties in de toekomst. Sushi in Mexicaanse stijl is al een ding, opgerold met niet-Japanse ingrediënten als spek, koriander, roomkaas, chipotlesaus, mango en bakbananen. Experts beweren dat poke-concepten over de hele wereld zullen blijven bloeien, met veel ruimte om uit te breiden in de regio Azië-Pacific. En 2023 zou de opkomst van de fast-casual cevicheria kunnen zien.
Libanon
Straatvoedsel, veel gebruikelijker in het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika, begint in Nederland op de menu’s te druppelen. Technomic voorspelt dat de trend in 2023 zal versnellen, met de volgende golf uit Libanon. Diners over de hele wereld zijn al bekend met enkele van de kenmerken van het land, waaronder shoarma, falafel, hummus en pita’s. Maar er is een breed assortiment van mezze (dips en hapjes), evenals ingemaakte groenten, labneh (yoghurtkaas), kibbeh (gehakt en bulgur) en man’oushe (platte broden met za’atar-beleg) die grotendeels onbekend zijn.
Nu of nooit
Exploitanten hadden de neiging om duurzaamheid op een laag pitje te zetten omdat ze worstelden met uitdagingen op het gebied van bevoorrading en arbeid, voedselkosten en herstel van de pandemie. Maar de planeet wordt er niet gezonder op, zoals blijkt uit recente wilde weersschommelingen en vernietigende krachten van de natuur, en het is tijd voor een “nu of nooit”-benadering van klimaatverandering en duurzaamheidsinitiatieven. Exploitanten in alle segmenten – niet alleen milieubewuste indy-chefs en universiteitsdirecteuren – zullen hun ecologische voetafdruk, verpakkingskeuzes, inkoopstrategieën, menu-opmaak en andere variabelen die van invloed zijn op de gezondheid van de planeet onder de loep nemen.
Plantaardig
Er is enige weerstand tegen verwerkte plantaardige vleesproducten, met een vlakke of dalende verkoop. Maar Technomic voorspelt dat de zeepbel niet op het punt staat te barsten, te oordelen naar wereldwijde voorkeuren. Terwijl internationale vestigingen van grote restaurantketens vraag blijven zien naar plantaardige hamburgers en kipalternatieven, schakelen consumenten ook over op andere, meer natuurlijke plantaardige eiwitten, waaronder tofu, seitan, tempeh en zwarte bonenpasteitjes. En groenten zelf spelen de hoofdrol in menu-items. Bloemkool en avocado zijn de koplopers, maar andere groenten (pompoen, yuca en yams) en inheemse granen (sorghum, bulgur en fonio) beginnen meer ingang te vinden op de wereldwijde menu’s.