Met vijfhonderd deelnemers was de Halloween Run al op voorhand uitverkocht en vanavond zorgde dat uiteindelijk voor een meer dan geslaagd evenement dat tegelijkertijd angstaanjagend én gezellig was.
Zowel kinderen als volwassenen deden mee en kwamen zelf ook veelal verkleed. “Dat is geweldig om te zien, want dat draagt enorm bij aan de toch al toffe sfeer van de Halloween Run”, aldus wedstrijdleider Jefry Visser.
Die kinderen beten het spits af, aan het einde van de middag zodat het nog wat lichter was en de Halloween Run dus niet te eng voor hen werd. “We houden altijd rekening met de leeftijd van onze jongste lopers. Waar we alles op alles zetten om volwassenen écht de stuipen op het lijf te jagen, doen we dat bij kinderen natuurlijk niet. Daar zetten we een ‘griezelige sfeer’ neer, maar zorgen we er ook voor dat het gewoon leuk blijft. Niet voor niets mogen de papa’s en mama’s natuurlijk altijd meelopen.”
De Kids Run is een kilometer door het centrum van Almere-Buiten. Daarna was het de beurt aan oudere kinderen en volwassenen, die 2.5 dan wel 5 kilometer door Almere-Buiten liepen. Overal en nergens kwamen ze jump scares tegen. “Je wist dus nooit wat er ging gebeuren, wanneer het zou gebeuren en door wie het zou gebeuren. Dat maakt de Halloween Run zo mooi: dat onvoorspelbare”, legt Visser uit. “Als je hier bij de finish kijkt, zie je de ene na de andere loper binnenkomen. De een is nog meer onder de indruk dan de ander. We kunnen echt spreken van een succes.”
De Halloween Run is al jaren een succes en inmiddels ook wel uitgegroeid tot een begrip, maar dat de wedstrijd al op voorhand zou zijn uitverkocht, had ook Visser niet verwacht. “We werken al jaren keihard om dit evenement te laten groeien en ieder jaar kwamen er steeds meer deelnemers bij, maar na de COVID-periode is het toch altijd afwachten wat er gebeurt. Dat we dan nu vijfhonderd lopers aan de start hadden, is echt een heel mooi compliment. We moesten dit jaar zelfs lopers teleurstellen, omdat er geen startbewijzen meer waren.”
Visser roept hen dan ook op om de website en/of social mediakanalen van het evenement in de gaten te houden. “Dan weet je precies wanneer de inschrijving opent en ben je er zeker van dat je je tijdig kunt inschrijven. Volgend jaar maken we er een nóg groter spektakel van.”
Foto Tim Moria