De buschauffeurs van Keolis gaan actievoeren tegen het voorgenomen besluit van de provincies om het contract met de busvervoerder in te trekken. Dat zegt Gerrit Vink, voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad. Als de vervoerder zijn concessie kwijtraakt, is dat volgens Vink desastreus voor de onderneming, het personeel en de reiziger.
De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel willen het contract met Keolis intrekken, omdat de vervoerder vals heeft gespeeld door geheime afspraken te maken met busfabrikanten. Dat gaat om de aanbesteding voor het streek- en stadsvervoer van Keolis vanaf december in te trekken. In dat contract zit ook het stadsvervoer in Lelystad vanaf september volgend jaar.
De chauffeurs komen daarom in actie. Maar waar ze in de regel actievoeren met stakingen, kiezen de medewerkers van Keolis nu voor publieksvriendelijke acties. Via sociale media zullen zij petities onder de aandacht brengen en via andere vormen hun stem laten horen. De chauffeurs hopen daarmee te bereiken dat de politiek het belang van de reiziger voorop stelt.
Dramatische daling en drastische bezuinigingen
Volgens Vink is er de afgelopen maanden een dramatische daling in het aantal ov-reizigers. Een groot deel van de omzet is daardoor weg en busbedrijven kampen met een miljoenenverlies. “Terwijl niemand weet wanneer reizigers weer voldoende vertrouwen hebben en terugkeren naar het openbaar vervoer”.
Als de vervoerder vanaf 13 december inderdaad de geplande lijnen niet gaat rijden, wordt het bedrijf volgens Vink flink geraakt. Als er drastisch bezuinigd moet worden, betekent dat minder bussen en minder personeel. Vanwege de aanbesteding was het werven en aannemen van nieuw personeel bij Keolis al in volle gang.
Vooral de reiziger wordt flink de dupe, denkt Vink. Als Keolis per 12 december stopt met openbaar vervoer, zal een andere vervoerder voor die tijd aan 250 bussen en bijhorende standplaatsen moeten komen. Dat ziet hij niet snel gebeuren in een tijd waarin vervoersbedrijven dreigen om te vallen.