Er bestaan zorgen over de kwaliteit en veiligheid van een nieuwe of dezelfde busmaatschappij. Het bedrijf dat vanaf 2028 over de vrije busbanen mag rijden moet aan behoorlijk wat eisen van de gemeenteraad voldoen.
Raadsleden verlangen dat de kwaliteit minimaal gelijk blijft aan hoe de situatie nu is. Wel moeten bussen beter ingericht worden voor ouderen, zijn veiligheidsdeuren voor de chauffeurs een vereiste en moet er minder uitval van ritten zijn.
Tot 2028 rijden de bussen van AllGo door de stad. Nu al kijkt de gemeente hoe het busvervoer van straks eruit moet zien. Bij de gemeenteraad bestaat nog scepsis over geautomatiseerde ritten zonder chauffeur. Raadsleden vinden dat soms sociaal onveilig en andere benadrukken dat het inzetten van daarvoor benodigde camera’s ten koste gaat van privacy, ook op straat.
Partijen missen in de plannen voor de periode na 2028 aandacht voor controles en andere benadrukken dat bedrijventerreinen beter ontsloten moeten worden. Ook zijn er zorgen over de werkgelegenheid bij het busbedrijf als de voertuigen geautomatiseerd zouden gaan rijden.
Veel discussie is er over de voorwaarde dat bussen straks zonder uitstoot van schadelijke stoffen moeten rijden. Onzeker is of dat voor 2028 technisch mogelijk is. En wie draait voor de kosten op als de bussen tussentijds omgebouwd moeten worden.
Eén voorstel leidde tot nogal wat hilariteit tijdens de vergadering van de Politieke Markt, donderdagavond. Dat was het idee om trolleybussen te laten rijden. “Is dat niet een soort tram”, was een reactie uit de verraste zaal.