Van de redactie Nieuwe Nederlanders – Saqr Alsonidi, Jemenitische schrijver en journalist
Vroeger was ik geobsedeerd door het overslaan van reclames. Elke keer als er een advertentie verscheen terwijl ik naar een liedje luisterde of een film keek, wachtte ik ongeduldig tot de “overslaan”-knop in beeld kwam. Zodra ik die zag, drukte ik erop alsof ik in een race tegen de klok zat. Daarna voelde ik een moment van opluchting en ging ik verder met kijken of luisteren. Vaak dacht ik eraan om YouTube Premium te nemen, zodat ik helemaal geen advertenties meer zou zien.
Maar alles veranderde toen ik op een dag in de bibliotheek in Vlissingen zat te wachten op het begin van de leesclub. Een van de begeleidsters kwam naar me toe terwijl ik naar een video keek en de advertentie oversloeg. Ze zei: “Doe dat niet. Sla de reclame niet over.”
Die woorden bleven hangen. Vanaf dat moment besloot ik de advertenties niet meer over te slaan. Telkens wanneer er een reclame verscheen – of het nu over een Nederlands product, een spelletje of iets anders ging – bleef ik kijken tot het einde. Ik begon aandachtig naar de woorden te luisteren en keek er met een andere blik naar.
Voor mij, als iemand die Nederlands aan het leren is, zijn woorden als vrienden. Elk woord heeft een gezicht, een persoonlijkheid, en zelfs een familie. Woorden zijn nooit op zichzelf staand; ze maken deel uit van een groter geheel. Terwijl anderen haastig de advertenties overslaan, luisterde ik naar wat de bedrijven wilden zeggen. Wat wilden ze mij vertellen? Wat is de boodschap achter de woorden?
Na verloop van tijd ontdekte ik een heel nieuwe wereld. Ik zag dat advertenties ook een deel van de Nederlandse cultuur weerspiegelen. Door reclames leerde ik dat Nederlanders een direct volk zijn. Ze willen dat je duidelijk bent, dat je dingen rechtstreeks zegt zonder omwegen of vage symboliek. Geen onnodige diplomatie of overdreven subtiliteit, maar openheid en eerlijkheid.
Na meer dan veertig jaar te hebben geleefd met een meer indirecte communicatie, realiseerde ik me dat het tijd was om mezelf duidelijker uit te drukken. Om net als een Nederlands bedrijf mijn verlangens en gedachten met heldere woorden te presenteren.
Toch moet ik toegeven dat ik soms moeite heb met de schreeuwerige reclames. Terwijl de Nederlandse samenleving over het algemeen rustig is en de voorkeur geeft aan kalmte, kiezen sommige adverteerders ervoor om hun producten met veel geschreeuw te promoten. Dat voelde voor mij wat tegenstrijdig.
Maar uiteindelijk heeft een simpele tip, gekregen in de bibliotheek en tijdens een activiteit van de leesclub, mij een belangrijk inzicht gegeven: zelfs in iets ogenschijnlijk alledaags als een reclame zit een wereld van cultuur en leren verborgen
Saqr Alsonidi, Jemenitische schrijver en journalist heeft een boek met de titel ‘Raafat’s Journey’.
Omroep Almere geeft onze nieuwe Nederlanders een plek om hun verhaal te kunnen delen.