Subsidie aanvragen in Almere? Vanaf september gaat dat anders

Veel Almeerders en organisaties vragen subsidie aan voor een initiatief in Almere. Tot nu toe was het nodig daar allerlei formulieren voor in te vullen en documenten op te sturen. Dat kan makkelijker, vindt de gemeente. Daarom introduceert zijn vanaf 8 september 2025 een nieuw digitaal systeem: het SubsidieVolgSysteem (SVS).

Wat verandert er?

Met het SVS wordt het aanvragen van subsidie een stuk eenvoudiger. Inloggen en de juiste regeling kiezen die bij het initiatief past, en daarna de  aanvraag digitaal indienen. Daarna is precies te volgen wat er met de aanvraag gebeurt. Ook het aanleveren van extra documenten gaat via dit systeem. .

Waarom dit nieuwe systeem?

De gemeente wil haar dienstverlening blijven verbeteren. Het SVS helpt om het subsidieproces transparanter en efficiënter te maken. Geen papieren rompslomp meer, maar een duidelijk digitaal proces.

Belangrijke data om te onthouden

Vanaf 8 september 2025 is subsidie aan te vragen via SVS.

Uiterlijk 30 september 2025 moet de aanvraag binnen zijn als subsidie gewenst is voor activiteiten die (bijna) het hele jaar 2026 duren.

Is het net mogelijk op tijd in te dienen? Vraag dan vóór 30 september uitstel aan via subsidiebureau@almere.nl.

Inloggen: wat is er nodig?

Organisaties en ondernemers gebruiken eHerkenning (niveau EH2+)

Inwoners loggen in met DigiD

Nog geen inlogmiddel? Vraag dit dan op tijd aan via eherkenning.nl of digid.nl.

En daarna?

Als de aanvraag op tijd binnen is, wordt uiterlijk 31 december 2025 beslist of de subsidie toegekend wordt. Voor eenmalige subsidies of aanvragen met uitstel gelden andere termijnen – die staan in de bevestiging van de aanvraag.

Geschreven door