“Het is fantastisch, het loopt op rolletjes, er zijn geen show stoppers meer” dat zou ik als directeur ook zeggen, want je kunt weinig anders zo vlak voor de opening van een wereld tentoonstelling Floriade 2022
Wel frappant dat de ene na de andere tegenvaller uit de lucht komt vallen.
Oeps foutje hier oeps foutje daar, oeps geen rekening gehouden met dit en geen rekening gehouden met dat, en dit terwijl er over parkeren, veiligheid, sponsor beleid etc. Het ontbreken van sponsorden door Corona en de Media is klink klare onzin. wat sponsoring betreft werd in de risico- reservering hier al rekening me gehouden toen in 2018 € 3,8 miljoen werd gereserveerd in budgetten 2019 en 2020, dus ver voor Corona.
Ik hoor een directeur zeggen dat de Floriade afspraken heeft met Albert Heijn, ANWB en DPG, maar dat de pre-sale pas in maart gaat beginnen. Als oud directeur Sales en Marketing en Evenementen bij Sixflags kan ik u zeggen dat ruim 20 jaar geleden Sixflags, AH al had verleid een nieuwe product categorie to te voegen namelijk “themaparken”. Ook werd toen met AH in combinatie met Coca Cola en P&G diverse nationale grote campagnes gevoerd en dit naast de mogelijkheid om bij de kassa entree- kaarten te verkopen, daar kwam ook bij dat kaart verkoop ook via de ANWB en Airmiles mogelijk was.
Ik kan u zeggen dat het een mooie omzet is, maar beste meneer Bakker reken u niet rijk, en ik praat uit ervaring.
Ook hoor ik dat er nog niets in de voor-verkoop is verkocht en dat de Floriade pas in maart daar mee gaat beginnen, alles door corona gerelateerde problemen. Nu schrik ik wel, van voor verkoop is een zeer belangrijk component van de risico beheersing, themaparken zijn namelijk nogal weers-afhankelijk en juist de voorverkoop moet dit risico dempen.
Ik zal niet ingaan op het ooit vakkundig de nek omgedraaide concept “giving back Floriade” waar op voorhand ruim 400.000 kaartjes verkocht zouden zijn. Ruim 25% van alle kaartjes op voorhand gefinancierd, en nu dus helemaal niets.
Zoals ik het gehoord heb, zijn we druk bezig met uitvoering, maar de meest essentiële component namelijk inkomsten is wat mij betreft onderbelicht en waar het grootste risico ligt namelijk inkomsten niet alleen uit sponsor overeenkomsten maar vooral inkomsten uit entree kaartjes.
Ik hoor dat iedereen heel enthousiast is, maar met enthousiasme kun je geen rekeningen betalen dat kun je alleen met omzet.