Meer zenden dan ontvangen tot 16 mrt. | Column Tjeerd Herrema

De komende weken barst de campagne los voor de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart. Een tsunami van partijpropaganda vult de sociale media en partijen zijn plotseling massaal op straat en trekken de wijken in op zoek naar de gunst van de kiezer.

Politici komen luisteren wat er leeft, maar dat is een misvatting. Ze staan op zenden want de fase van luisteren is voorbij want alle plannen en de verdeling van geld ligt al vast in de goedgekeurde verkiezingsprogramma’s. Luisteren en zichtbaarheid doe je gedurende de hele raadsperiode niet in de 3 weken voor de verkiezingen. Dat is misverstand 1. Ook organiseert het stadsbestuur een goednieuwsshow van openingen, eerste palen en andere startmomenten om hun daadkracht uit te stralen. I know, i’ve been there, i’ve done it. Op zich niets mis mee want die opening komt toch, als de kiezer maar beseft dat het vaak om bewust uitgestelde of vervroegde openingen gaat om deze goednieuwsshow te vullen. Dat is misverstand 2.

Lastiger wordt het als de gemeente of gesubsidieerde instellingen bijeenkomsten in campagnetijd gaan organiseren waar de verantwoordelijke wethouder kan schitteren. Zoals de State of the Art toespraak door VVD cultuurwethouder Hilde van Garderen georganiseerd door het gesubsidieerde Cultuurfonds op 28 februari. Dan vermengt zich het publieke met de partijcampagne en bij schijnbare belangenverstrengeling zegt de eigen gemeentelijke integriteitscode helder NIET DOEN. Juist in campagnetijd dient het zittende stadsbestuur terughoudend te zijn met eigen profilering door bijeenkomsten van de gemeente zelf of van gesubsidieerde instellingen. Zo, hopelijk is daarmee ook misverstand 3 uit de weg geruimd.

Alle partijen een goede campagne gewenst en beste kiezer, ga vooral stemmen. God schiep op de 8e dag de democratie. Wees daar ook zuinig op!

Geschreven door