De stad van de toekomst bouwen we in Almere in Minecraft

Met een aftrap door Justin Edwards, Director of Learning Programmes van Microsoft, zijn 200 studenten van hogeschool Windesheim Flevoland gister in teams gestart met het bouwen van Almere Pampus in Minecraft.

Bijzonder omdat Almere als tweede stad wereldwijd start met een Minecraft challenge voor de realisatie van een nieuwbouwopgave. Het winnende studententeam van Windesheim mag haar concept van 7-9 november presenteren in het Holland paviljoen tijdens de Smartcity Expo World Congres in Barcelona.

De komende anderhalf jaar biedt Almere honderden jongeren tussen de 8 en 21 jaar op deze unieke manier de kans om zelf op de stoel van de architect te zitten en zo mee te denken over grote maatschappelijke vraagstukken. Basisschoolleerlingen en studenten bouwen op hun eigen niveau aan een virtueel Almere Pampus, met als uitgangspunt een stadsdeel waar ze zelf zouden willen wonen.

Wethouder Maaike Veeningen (Economische ontwikkeling, hoger onderwijs):“We dagen leerlingen tot 21 jaar uit om met oplossingen te komen voor vraagstukken op het gebied van duurzaam, energiezuinig en inclusief bouwen. Op deze manier leren zij bijvoorbeeld over het gebruik van Artificial Intelligence (AI), Virtual Reality (VR) en robotisering bij het ontwikkelen van een nieuw stadsdeel. Zo betrekken we onze toekomstige inwoners bij het bouwen aan de ideale stad van de toekomst.”

Toekomstige leefomgeving

Het toekomstige Almere Pampus wordt in het zuidwesten van Almere gebouwd, met meer dan 30.000 woningen en 16.000 arbeidsplaatsen. Projectdirecteur Almere Pampus en senior stedenbouwkundige bij de gemeente Almere Paola Huijding over de Minecraft Challenge: “Deze leerlingen zijn misschien de toekomstige bewoners van Pampus. Hiermee bouwen we aan woon- en werkplekken omringd door water en groen. Het is daarom zo mooi dat juist de toekomstige generatie nu meedenkt over hun leefomgeving.”

Digitaalvaardig

De speciale editie van Minecraft die de studenteams gebruiken is ontwikkeld door Iamprogrez. Het gebruik ervan moet op een speelse en laagdrempelige manier bijdragen aan een digitaal vaardige samenleving. Scholieren krijgen zo inzicht in de banen van de toekomst. Ook kunnen zij in een buddysysteem ouderen meenemen in hun digitale kennis en vaardigheden.

Fleur van Beem, Executive Director bij VodafoneZiggo: “Het vooruithelpen van twee miljoen mensen in de samenleving willen wij bereiken door initiatieven als Online Masters, een online lesprogramma voor scholen over de digitale wereld. De Minecraft Challenge sluit hierop naadloos aan en het is natuurlijk fantastisch om dankzij gamification jongeren digitaalvaardig te krijgen.”

Bouwen aan innovatieve concepten

De leerlingen kunnen alleen of in teams werken aan de uitdaging en krijgen hiervoor een digital skills-certificaat. Na de ontwerpfase kunnen zij hun toekomstige visie op Pampus uploaden op de website van de Green Innovation Hub (GIH). Een groep experts kiest de winnaar. Danny Frietman, Projectdirecteur van de GIH: “De winnende uitkomsten van de Minecraft Challenge vormen de basis voor ons om startups en scale-ups uit te dagen om de concepten van de scholieren daadwerkelijk in de praktijk te brengen.”

Geschreven door