Almeerders met een bijstandsuitkering krijgen vanaf 1 januari 2026 automatisch de financiële hulp. De gemeente zorgt er dan voor dat kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en de uitkering van de individuele inkomenstoeslag direct worden geregeld.
Door dit automatisch te regelen, voorkomt de gemeente dat mensen geld mislopen door stress, schaamte of digitale drempels. Deze aanpak bespaart inwoners geld. De gemeente bespaart hiermee op administratie en incassotrajecten.
Wethouder Micha Mos (Armoede, schulden, werk en inkomen): “Mensen hebben recht op deze financiële ondersteuning. Door deze ondersteuning te automatiseren laat de overheid zien hoe groot het vertrouwen van de inwoners is. Dit is eerlijker, eenvoudiger en voorkomt onnodige zorgen. Inwoners worden direct geholpen die dat nodig hebben.”
Wat verandert er precies?
– Vanaf 2026 wordt de volgende financiële ondersteuning automatisch:
– Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
-Inwoners, die er recht op hebben, hoeven kwijtschelding van bepaalde belastingen, zoals de afvalstoffenheffing, niet meer zelf aan te vragen. Dat gebeurt automatisch.
– Individuele inkomenstoeslag (IIT)
Dit extra geld is bedoeld voor mensen die al langere tijd van een laag inkomen moeten rondkomen. Deze mensen krijgen automatisch bericht. Alleen wie het geld níet wil ontvangen, hoeft iets te doen.
Voor mensen met een inkomen net boven het sociaal minimum verandert er niets. De gemeente blijft deze groep actief informeren en ondersteunen bij een aanvraag doen voor kwijtschelding en ondersteuning.