Achterstanden bij Burgerzaken Almere ingelopen

Drukste zomer ooit achter de rug

De afdeling Burgerzaken bij de gemeente Almere ligt weer op koers. De afdeling kende in haar nog jonge bestaan de drukste zomer ooit en liep vanwege de vele aanvragen voor rijbewijzen en reisdocumenten tegen achterstanden aan. Vergeleken met vorig jaar werden er deze zomer in juli 38% meer rijbewijzen en 83% meer reisdocumenten aangevraagd bij de balie Burgerzaken.

Door die drukte liep de wachttijd in juni en juli soms wel op tot vier weken. We vinden het ontzettend vervelend dat we de inwoners soms niet op tijd konden helpen. Gelukkig zijn die achterstanden nu weggewerkt en kunnen we onze inwoners weer de ‘gewone’ dienstverlening bieden. Vorig jaar werden tijdens de zomermaanden 1.591 rijbewijzen aangevraagd en dit jaar waren dat er in dezelfde periode 2.204. Het aantal aangevraagde reisdocumenten bedroeg vorig jaar 1.657 en deze zomer waren dat er 3.025.
“Dit was geen prettige zomer voor de medewerkers aan de balie en de telefoon. Zij konden weinig doen aan de stortvloed aan aanvragen en verlengingen en kregen toch te maken met de soms hevig teleurgestelde inwoners. Gelukkig zijn de achterstanden weer ingelopen. De medewerkers verdienen dan ook een groot compliment voor hun inzet voor de inwoners van onze stad”, geeft wethouder Julius Lindenbergh aan. Voor alle inwoners is nu weer mogelijk om binnen twee weken een afspraak te maken voor een eerste aanvraag van een rijbewijs of een reisdocument.

Digitaal

De afdeling Burgerzaken heeft in de tussentijd ook de digitale dienstverlening weten uit te breiden. Zo is het nu mogelijk om digitaal een rijbewijs te verlengen en kunnen inwoners digitaal geboorteaangifte doen.
Dit betekent dat inwoners alleen voor het ophalen van hun rijbewijs nog naar het stadhuis hoeven te komen en voor het doen van geboorteaangifte het stadhuis zelfs niet meer hoeven te bezoeken.

Geschreven door