Een kwart van de maaltijdbezorgers in Nederland is wel eens betrokken bij een verkeersongeluk. Volgens hen kwam dat voornamelijk door het weer of door andere weggebruikers, maar zij tonen zelf ook risicovol verkeersgedrag, blijkt uit onderzoek van jongerenorganisatie TeamAlert.
De maaltijdbezorger is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Elke dag leveren duizenden bezorgers eten bij de klant thuis, dat is besteld bij een lokaal restaurant of een van de ketens. Vaak zijn deze maaltijdbezorgers jong en rijden zij op een e-bike of een scooter. Ook zijn deze jonge bezorgers eerder geneigd om zich risicovol te gedragen in het verkeer, omdat hun brein nog volop in ontwikkeling zijn. Dit maakt hen kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarom deed TeamAlert, in opdracht van Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland, de provincies Gelderland en Overijssel en de gemeente Rotterdam, onderzoek naar maaltijdbezorgers.
Risicovol gedrag tijdens het bezorgen
Uit het enquêteonderzoek blijkt dat bijna een kwart van de deelnemers aangeeft wel eens een verkeersongeluk te hebben gehad tijdens hun werk. Aan hen vroeg TeamAlert waarom zij dit ongeluk hadden gekregen. Twee derde van de maaltijdbezorgers gaf aan dat dit door het slechte weer kwam en 43% zei dat de oorzaak bij andere weggebruikers lag. Slechts 19% van de ondervraagden gaf aan dat zij zelf te veel risico’s namen, toen ze een ongeluk kregen.
Toch blijkt verder uit het onderzoek dat de maaltijdbezorgers risico’s nemen in het verkeer. Zo vertelt 82% van de ondervraagden dat zij wel eens over de stoep rijden, 67% rijdt soms op het verkeerde deel van de weg en 43% rijdt wel eens door rood. Ook gebruikt bijna de helft van de bezorgers wel eens hun telefoon tijdens het werken. Daarnaast houdt bijna driekwart zich niet altijd aan de verkeersregels. Ondanks het risicogedrag dat de maaltijdbezorgers wel eens tonen, vindt 95% van hen dat zij goed kunnen rijden.
Rol van werkgever
Naast het risicogedrag van de jonge maaltijdbezorgers, spelen werkgevers ook een belangrijke rol in de veiligheid van de bezorgers. Zij hebben bijvoorbeeld de taak om te zorgen voor goed materiaal en dat hun medewerkers veilig onderweg zijn. TeamAlert vroeg de ondervraagden naar hun mening over verantwoordelijkheid van hun werkgever voor hun veiligheid in het verkeer. 69% van de bezorgers vindt dat hun baas de veiligheid van de werknemers belangrijk vindt. Mocht hun baas meer doen voor hun veiligheid, dan is dat voor een grote groep maaltijdbezorgers (40%) een reden om langer voor hun werkgever te blijven werken.
Platform maaltijdbezorgers
De verkeersveiligheid van de maaltijdbezorger op de fiets en scooter komt door meerdere redenen in het gedrang: risicovol gedrag, de jonge leeftijd van de bezorgers, de situatie op de weg en de invulling van veiligheid vanuit de werkgever. TeamAlert zet samen ROV Zuid-Holland, de provincies Gelderland en Overijssel en de gemeente Rotterdam in op het verbeteren van de verkeersveiligheid onder maaltijdbezorgers. Binnenkort wordt een nieuw online platform gelanceerd, waarop tips, tricks en een online training te vinden zijn om veiliger onderweg te zijn. Het platform draait om veilig bezorgen (gedrag op de weg) en hoe de werkgever voor een veilige basis voor zijn medewerkers kan zorgen. Dit platform wordt eind mei gelanceerd.