De Floriade komt met een zomeractie om meer bezoekers te trekken. De entreeprijs is voor een bezoeker met auto met 65% verlaagd van €43,50 naar €15. Parkeren en shuttlebus zijn voortaan inclusief.
Van deze verlaagde entreeprijs draagt de BV nog een vast deel af aan de exploitant van de kabelbaan die ook fors minder omzet heeft door het lage bezoekersaantal. De actie komt nadat de bezoekersaantallen tot twee keer toe naar beneden zijn bijgesteld naar nu ruim 600.000. Dat is 30% van het beoogde aantal bezoekers bij de opening in april.
Tot afgelopen woensdag kwamen 282.000 betalende bezoekers door de poort, zo’n 3400 per dag. Het oplopende tekort van 43 mln. zal door de recente bijstelling naar beneden naar verwachting verder oplopen naar zo’n 55 mln.
De Club van 11 waarin 24 thema- en attractieparken in Nederland samenwerken, zegt in een reactie het bijzonder jammer te vinden dat het bezoekersaantal voor de Floriade zo tegenvalt, maar directeur Kees Klesman ziet geen probleem in de forse prijskorting met overheidsgeld door de Floriade. De prijsstelling inclusief korting is een afweging van de individuele parken. Prijskortingen lijken na corona wel minder door parken te worden toegepast. Door het toegenomen binnenlands toerisme zijn kortingen minder nodig.
Het is jammer dat de Floriade niet meelift in deze ontwikkeling. Hij benadrukt dat de prijs maar één van de vele factoren is die de keuze van de bezoeker bepalen. Het effect van een forse prijsverlaging is daarom moeilijk in te schatten.