In Almere is het aantal laadpunten voor elektrische auto’s in een jaar tijd gestegen met 65%. Deze groei vond plaats in april 2021 t/m april 2022. In het begin van 2021 stonden er 868 laadpunten verspreid door heel Almere, wat is gestegen naar maar liefst 1.433.
Er zijn 66 laadpunten beschikbaar voor elke 10.000 inwoners. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Techtiek.nl op basis van de meest recente data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Flevoland is de provincie waarbij het aantal laadpunten met 54% is gestegen. In 2021 stonden er 1.586 laadpunten in Flevoland wat is gestegen naar 2.442 in 2022. Dit zijn in totaal 56 laadpunten per 10.000 inwoners.
Flevoland gaat mee met de landelijke trend
Op landelijk niveau stijgt het aantal laadpunten met 34%. Flevoland zit hier dus ruim boven met maar liefsteen groei van 54%. De snelst groeiende provincies zijn Drenthe (+62%) en Limburg (+56%).
Meeste laadpunten per inwoner in de gemeente Almere
De gemeente Almere heeft de meeste laadpunten van Flevoland, namelijk 1.433. Om echt een goed beeld te krijgen moeten we ook kijken naar het aantal laadpunten per inwoner, wat per gemeente uiteenloopt. De gemeente Almere heeft ook verhoudingsgewijs de meeste laadpunten. In totaal zijn er 66 laadpunten beschikbaar voor elke 10.000 inwoners. De gemeentes in Flevoland met verhoudingsgewijs de meeste laadpunten zijn:
- Almere: 66 laadpunten per 10.000 inwoners
- Lelystad: 64 laadpunten per 10.000 inwoners
- Zeewolde: 55 laadpunten per 10.000 inwoners
EU klimaatdoel in 2030
Om de klimaatdoelen van de EU in 2030 te halen moet de CO2-uitstoot van auto’s in de EU met 50% zijn verminderd ten opzichte van 1990. Niet alleen het aantal elektrische auto’s moet toenemen, maar ook het aantal oplaadpunten. Naast je oplader thuis is er voor elke 10 tot 15 elektrische voertuigen 1 oplader nodig. Om dit kilmaatdoel te halen zijn er ongeveer 6 miljoen openbare laadpunten nodig in Nederland.
Compleet onderzoek klik hier
Wat kunnen we er aan doen
Dus we hebben nog een hele grote opgaven als Almere, En dit kunnen we niet oplossen met alleen een aantal palen en wat pleinen. Duidelijk is dat er langs de straten en wegen grote hoeveelheid palen dienen te komen waar de burgers hun voertuigen kunnen opladen. Zo zouden we ook kunnen zorgdragen voor traject gebonden openbaarvervoer. In Almere hebben we mooie busbanen en rijden nu dieselvoertuigen op. Deze zouden kunnen worden vervangen worden door trolly bussen. Deze hebben geen verbrandingsmotoren meer, geen diesel, lichtere motoren en zijn co2 neutraal. Als er omgebouwd zou worden naar waterstof hebben we een verlies van 30% van de energie die dus geleverd wordt door bv windemolens en zonnepanelen. Voordeel is ook dat de energie die in de stad wordt opgewekt makkelijk op het busnetwerk kunnen worden aangeboden. En ja de windmolens kunnen op de dag dan de energie leveren. Wie regelmatig door de polder rijd ziet dat soms wel 80-90% van de molens stil staan. Ze hebben dan geen stroom afnamen. Daar staan ze in de lucht met miljarden subsidie niets te doen, terwijl hier de dieseldampen door de stad waaieren.