Het Flevoziekenhuis heeft op 27 oktober 2023 met trots een nieuw EPD (elektronisch patiëntendossier) in gebruik genomen. Met dit nieuwe systeem zet het ziekenhuis een belangrijke stap naar een toekomstbestendig ziekenhuis. Het nieuwe EPD draagt bij aan het verbeteren van kwaliteit van zorg voor patiënten en het efficiënter werken voor zorgverleners.
Betere kwaliteit van zorg
In het nieuwe EPD bewaart het ziekenhuis, uiteraard veilig, alle patiëntgegevens. De zorgverleners worden beter ondersteund bij de zorg voor patiënten. Tot voor kort gebruikte het ziekenhuis 19 verschillende systemen voor patiëntgegevens. Nu werken zorgverleners in slechts één systeem waarin alle gegevens worden vastgelegd. Hierdoor hebben zij altijd en op één plek inzage in de meest actuele medische gegevens van patiënten.
“Onze patiënten verdienen de zorg die het beste bij hen past. Dit EPD helpt ons bij de ontwikkeling van een toekomstbestendig ziekenhuis, waarin we de inwoners van Almere en de regio nog betere kwaliteit van zorg kunnen bieden.” Aldus Marianne Acampo, lid raad van bestuur van het Flevoziekenhuis
Voor patiënten zijn twee veranderingen direct merkbaar:
- Patiënten melden zich voortaan aan voor hun afspraak via de aanmeldzuilen.
- Patiënten kunnen online nog beter hun zorg regelen op ‘mijnFlevoziekenhuis’.
(Online) aanmelden voor een afspraak
In het vernieuwde ‘mijnFlevoziekenhuis’ kunnen patiënten zich vooraf online aanmelden voor hun afspraak. Het is ook mogelijk om dit te doen bij de aanmeldzuilen in de centrale hal van het ziekenhuis. Patiënten die voor de eerste keer komen schrijven zich in bij de Inschrijfbalie.
Zelf zorg regelen op mijnFlevoziekenhuis
Patiënten kunnen op mijnFlevoziekenhuis hun zorg nog beter regelen. Zij kunnen in de persoonlijke en veilige online omgeving afspraken maken, inzien of wijzigen, vragenlijsten invullen, uitslagen inzien, patiëntinformatie (folders) lezen en hun medisch dossier downloaden.
Hulp waar nodig
Om patiënten zo goed mogelijk te begeleiden bij de nieuwe manier van aanmelden en het gebruik van mijnFlevoziekenhuis zet het Flevoziekenhuis extra medewerkers in bij de aanmeldzuilen. Patiënten kunnen met vragen ook mailen of bellen via mijnFlevoziekenhuis@flevoziekenhuis.nl of 036-868 7100.
Veilige uitwisseling van gegevens met andere zorgpartners
Het nieuwe EPD ‘HiX’ maakt een veilige informatie-uitwisseling mogelijk met andere zorgpartners, waaronder huisartsen. Hierdoor zal de afstemming tussen zorgverleners van verschillende zorgorganisaties soepeler verlopen. Uiteraard alleen met toestemming van de patiënt. Die toestemming kunnen patiënten geven via mijnFlevoziekenhuis.
Flevoziekenhuis bedankt haar medewerkers
Het Flevoziekenhuis bedankt haar medewerkers voor hun inzet bij de implementatie van dit nieuwe systeem en kijkt uit naar een toekomst waarin zowel de patiënten als het zorgpersoneel de vruchten plukken van deze vooruitgang. Vrijdag 27 oktober was er in de Binnenstraat van het ziekenhuis een kort feestelijke moment, waarbij een gezamenlijke druk op de knop symbool stond voor de officiële start van het gebruik van het nieuwe EPD.
Foto aangeleverd