De gemeente Almere opent de Subsidieregeling Netwerkversterking Diversiteit & Inclusie met 300.000 euro.
Het doel is samen werken aan een inclusieve stad waarin iedereen kan meedoen zodat alle inwoners dezelfde kansen en mogelijkheden hebben.
Met deze regeling ondersteunt de gemeente initiatieven die bijdragen aan een inclusieve samenleving, gelijke kansen bevorderen en mensen met elkaar verbinden. Ook is er aandacht voor de doorwerking van ongelijkheid vanuit het koloniaal- en slavernijverleden.
De gemeente zoekt initiatieven die bijvoorbeeld:
- mensen en organisaties met elkaar verbinden en nieuwe netwerken opbouwen voor groepen die minder kansen krijgen;
- de positie versterken van mensen die gediscrimineerd worden en daardoor minder kansen ervaren zodat zij actief kunnen meedoen;
- bijdragen aan meer begrip en verbinding tussen verschillende groepen;
- organisaties inclusiever maken;
- bijdragen aan bewustwording en herstel over de doorwerking van het koloniale-en slavernijverleden.
Praktische zaken
Iedereen kan een aanvraag doen: inwoners én organisaties. De maximale subsidiebedragen zijn:
- Inwoners: tot €15.000 (onder bepaalde voorwaarden is een tweede aanvraag mogelijk).
- Organisaties: tot €20.000
- Samenwerkingsverbanden: tot €30.000
In totaal is er €300.000 beschikbaar
Belangrijke data
- Aanvragen kan t/m 31 december 2026
- Activiteiten mogen plaatsvinden tot 31 juli 2027
Aanvragen kan via het formulier (inloggen met DigiD of eHerkenning).


