Ze gooien het fietspad gewoon een jaar dicht. En dan zeggen ze dat ze mensen vanuit de auto op de fiets willen krijgen. Ze blokkeren toch ook niet de A6 voor een jaar?” Henry Pieters, zelf trouw gebruiker van fietspaden in Almere, vindt dat de gemeente mensen op de (elektrische) fiets niet serieus neemt.
De gemeente Almere krijgt een miljoen euro van de rijksoverheid om mensen uit de auto en op de fiets of in de trein te krijgen. Dat moet het woon-werkverkeer naar Amsterdam ontlasten en daarnaast de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen. Pieters maakt elke werkdag gebruik van de zogenoemde ‘electric freeway’. Deze fietsroute tussen Almere en Amsterdam is bedoeld voor mensen die op de fiets van en naar hun werk gaan.
“Ik heb een snelle elektrische fiets en ben altijd in ruim een half uur op mijn werk in Amsterdam. Voor mij is dat ideaal. Ik heb nooit files. Maar er valt nog veel te verbeteren aan de route. Er zijn stukken die in de herfst en winter onder water staan. Ook ontbreken vaak lantaarnpalen”, zegt Pieterse.
Een andere gebruiker van de ‘electric freeway’ heeft dezelfde klachten. “Ik ga het hele jaar door op mijn elektrische fiets naar Amsterdam en terug. Soms is het onduidelijk waar je voorrang hebt en sommige delen zijn echt donker in de winter. Als het niet veilig voelt, kun je wel vergeten dat er bijvoorbeeld vrouwen op deze manier gaan reizen”, stelt Mark Lanting.
De mannen vinden allebei dat de gemeenten waar de ‘electric freeway’ doorheen loopt, die niet serieus genoeg nemen. “Dat miljoen zal wel weer gebruikt worden om vooral te praten over de verbinding”, besluit Lanting.
De gemeente Almere kon dit paasweekend niet reageren op de klachten.