Burgemeester en wethouders voelen er weinig voor de twee dienstauto’s die zij samen gebruiken, in te ruilen voor taxi’s. De verantwoordelijkheid van de eigen chauffeurs bij het horen van vertrouwelijke informatie tijdens de ritten, speelt daarbij een belangrijke rol.
In de dienstauto’s vinden regelmatig vertrouwelijke gesprekken plaats. Het college vertrouwt daarbij op de geheimhouding door de chauffeurs. Zij hebben ook de eed of gelofte afgelegd die dat regelt.
Dit voorjaar heeft de gemeenteraad het college opgedragen terughoudend te zijn in het gebruik van dienstauto’s. De fiets, het openbaar vervoer of gezamenlijke ritten werden daarbij als mogelijkheden aangevoerd. Ook moest onderzocht worden of een zakelijk taxicontract voordeliger is dan het op de weg houden van twee auto’s, die bezit zijn van de gemeente.
Dat laatste is zeer waarschijnlijk, is intern berekend. De totale kosten van twee auto’s voor het college bedragen twee ton. De salariskosten zijn daarin de hoofdmoot. Inschakelen van gewone taxi’s zou in het gunstigste geval bijna een ton opleveren, maar waarschijnlijk 25.000 euro per jaar.
In de afweging om niet voor externe auto’s te kiezen speelt de veiligheid ook een rol. De eigen chauffeurs spelen een belangrijke rol bij de veiligheid van de collegeleden. Zij worden daarin getraind en moeten dat regelmatig herhalen. Het gaat daarbij niet alleen om de ritten, maar ook om de plaats van bestemming.
Verder voert het college aan dat eigen auto’s efficiënter uitpakken omdat de planning eenvoudig is, zodat de tijd van de passagiers zo goed mogelijk benut wordt.