Talloze beroepsgroepen hebben hun werkwijze aangepast aan de grillen van de coronapandemie. Creativiteit, inlevingsvermogen en flexibiliteit hebben geleid tot bijzondere initiatieven.
Zeker ook in het onderwijs, waar interactie tussen leerlingen en docenten zo belangrijk is. Harm Wildenberg, directeur van De Bongerd, basisschool speciaal onderwijs, vertelt erover.
“Bij het uitbreken van de pandemie waren twee zaken heel belangrijk voor ons. Hoe gaan we verder met het onderwijs voor deze kwetsbare groep, en hoe blijven wij de veilige thuishaven die we voor deze kinderen zijn?
Daarmee zijn we als team snel en pro-actief aan de slag gegaan. Al in maart zijn we begonnen met het geven van trainingen in ICT-vaardigheden en onderwijs op afstand én met lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Dus toen de lockdown kwam, waren wij er klaar voor om het onderwijs vorm te geven. Een groot deel van de kinderen volgde online onderwijs en kinderen die niet thuis konden blijven, werden opgevangen op school. En dat werkte heel goed.
Een ander belangrijk aspect in het speciaal onderwijs is het contact met de kinderen en de ouders. Ook daarvoor hebben we een oplossing bedacht, namelijk ‘raambezoek’. Elke twee weken gingen de docent en de assistent langs bij de kinderen om even contact te hebben en te polsen of alles wel goed ging. Bovendien namen we dan lespakketjes mee voor de kinderen met schijf-, lees,- en rekenmaterialen. Zo konden ze naast de online-lessen, die veel concentratie vergen, ook zelf aan de slag.
Als team hebben we dus vooral gedacht in oplossingen en niet in beperkingen. Die gezamenlijke inspanning, daar ben ik echt zó trots op.”