“Kunstmuseum en een college vol koekenbakkers” | Column Robert Mienstra

“Dat Kunstmuseum wordt dezelfde ellende als de Floriade”,  zegt mijn vrouw Jessica tijdens de koffie op zaterdagochtend. “Ik las jouw stuk en dat van Omroep Flevoland over die plannen (businesscase – Robert), daar staat in dat ze 200.000 bezoekers per jaar verwachten.

Waarvan 80.000 uit Almere, da’s een derde van de Almeerse bevolking. Van welke planeet komen die wethouders? Het zijn allemaal koekenbakkers in de politiek die zo nodig weer een dure drol moeten uitpoepen. De Floriade begon met 10 miljoen, dit Kunstmuseum met 63 miljoen. Dus dat museum wordt uiteindelijk 6x zo duur als de Floriade : 600 miljoen. Ik geef het je op een briefje. Hebben ze hier de geldpest?”
(lees dit hardop met een Amsterdams accent, en u hoort mijn Jordanese vrouw)

Tot zover haar analyse over de businesscase van het Kunstmuseum. Geen speld tussen te krijgen.

Toen ik de businesscase van het Kunstmuseum las, verving ik het woord Kunstmuseum door het woord Floriade.
En inderdaad, mijn vrouw heeft gelijk, beide plannen lijken enorm op elkaar. Wishfull thinking over het aantal bezoekers dat nooit gehaald gaat worden. Een op de drie Almeerders jaarlijks naar het Kunstmuseum? Hoe bedenk je het?

De cijfers zijn onder meer gebaseerd op die van museum Boijmans in Rotterdam.
Jessica en ik deden ooit een dagje 010. Lekker struinen op de Lijnbaan, rondvaartje met de Spido, de iconische brug over de Maas bekijken, naar de Kuip en… ook Boijmans bezoeken.
Boijmans lift mee op de toeristische aantrekkingskracht van Rotterdam. Dat geldt ook voor museum de Fundatie in Zwolle. Geweldige historische binnenstad. En natuurlijk het Herman Broodmuseum. Kortom een dagje uit.

Wat ga je doen als je een dagje Almere doet? Voor 12,50 euro per kaartje naar het Kunstmuseum en dan? Naar de Primark? Ik zou het verder niet weten. Dus de toeristische bezoekers van buiten Almere gaan naar het museum en zoeken daarna in no-time de nooduitgang van de stad. Op naar Amsterdam. Een half uurtje. Van enige spin-off voor de Almeerse ondernemers zal geen sprake zijn. Net als bij de Floriade.

“Koekenbakkers”, moppert Jessica nog na, “Koekenbakkers met de geldpest. En laat die letters ‘n’ en ‘s’ maar weg uit dat woord Kunstmuseum.”

Geschreven door