Almere gaat voor gezond en duurzaam voedselaanbod in centrum

Almere start samen met vijf horecaondernemers (NUL36, The Black Cockatoo, Rosita’s, La Maison en MEAT in the City) een innovatieve aanpak voor een duurzame en gezonde voedselomgeving. Ook het bedrijfsrestaurant van het Stadhuis Almere volgt het goede voorbeeld.

Onder begeleiding van Greendish en Smaackmakers zetten deze partijen de eerste stap naar om met hun voedselaanbod en presentatie richting gezondere en duurzamere keuzes te gaan. Zo wordt er gekeken naar de samenstelling van het aanbod.

Duurzaam en gezond wordt de standaard

De gemeente Almere heeft voor dit project de expertise en ervaring van Smaackmakers  en Greendish ingezet. Het centrum moet zo een voorbeeld worden voor andere steden én de eigen stad. De ambitie is om de consument, de werknemer en bezoeker te verleiden tot het maken van een duurzame en gezonde keuze. Met de focus op minder dierlijk, meer lokaal & seizoensgebonden en ondersteund door de Schijf van Vijf. Ook is een van de ambities om minder voedsel te verspillen. Daarmee wordt het aanbod toekomstbestendiger en voegt het waarde toe in termen van vitaliteit, gezondheid, (gast)tevredenheid, milieu en klimaat.

Wethouder Maaike Veeningen: “Op elke hoek in de binnenstad vind je eettentjes Keuze genoeg. Maar is het ook allemaal gezond? En hoe komt dit eten hier in de winkel en horeca. Het is belangrijk dat we daar af en toe bij stil staan. Alleen dan kunnen we ook een gezonde en duurzame keuze maken. Deze vijf ondernemers willen bezoekers in het centrum lekker eten voorschotelen dat ook nog eens gezond en duurzaam is. Een geweldig initiatief dat ik van harte ondersteun. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere ondernemers zodat we volgend jaar hier staan met 2 x zoveel deelnemers”.

De gedachte achter de aanpak sluit aan op wetenschappelijk onderzoek dat laat zien dat aanbod en presentatie bepalend is voor wat, hoeveel en hoe vaak we eten en drinken. Hoe meer ‘contactmomenten’ met een duurzaam en gezond aanbod, hoe waarschijnlijker het is dat consumenten hiervoor kiezen. Want, hoe gewoner een duurzaam en gezond aanbod is, hoe meer het de nieuwe standaard keuze wordt.

Rick Ruys, Meat in the City: “Wij gaan ons richten op verduurzamen door met meer groente te werken en met producenten uit de Flevopolder”.

Ook supermarkten mogelijk toekomstige deelnemer

Eind dit jaar is de evaluatie van de pilot. Dan wordt besloten of het project volgend voorjaar op grotere schaal verder in Almere wordt doorgezet, met meer deelnemende horecaondernemers en cateraars. In een latere fase zal mogelijk ook ingezet worden op supermarkten en wordt reclame- en vestigingsbeleid onder de loep genomen.

Geschreven door