Column – Opinie | De vermijnde toekomst | Aswan Shams

Van de redactie Nieuwe Nederlanders – Aswan Shams , Jemenitische schrijver en journaliste

Onlangs zond de door de Houthi-militie gecontroleerde media in de Jemenitische hoofdstad Sanaa een video uit waarin een Jemenitische onderwijsexpert te zien was. Deze expert heeft zijn leven gewijd aan het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van leerplannen. In de video verscheen hij in gevangeniskleding en werd hij gedwongen misdaden te bekennen die hij niet heeft gepleegd, zoals spionage en samenzwering tegen wat zij “religieuze principes” noemden. Deze expert, die al meer dan een jaar in eenzame opsluiting zit, werd valselijk beschuldigd van betrokkenheid bij een “westerse” samenzwering die gericht is op Jemenitische kinderen.

De militie beschuldigde de expert van het opstellen van “misleidende” leerplannen voor kinderen, met de bewering dat deze leerplannen vijandige ideeën over religie en cultuur bevorderden. Een van de absurditeiten betrof zijn toezicht op een leerboek dat vermeldde dat regen uit de hemel viel, in plaats van te benadrukken dat regen alleen met de wil van God komt. Ook werd hij beschuldigd van het publiceren van een karikatuur van een meisje dat kleding droeg die als “onfatsoenlijk” werd bestempeld.

Wat vandaag in Jemen gebeurt, komt meer dan 62 jaar na de oprichting van de Jemenitische republiek, die een einde maakte aan het imamaat, dat gebaseerd was op religieuze bijgeloof, klassenonderscheid en raciale discriminatie. In die tijd onderging Jemen een opmerkelijke transformatie in verschillende sectoren, vooral in het moderne onderwijs, de bouw van scholen en ziekenhuizen, en de bloei van kunsten zoals theater en cinema. De Jemenieten hadden grote stappen gezet richting een civiele samenleving, en hoewel de leerplannen destijds niet perfect waren, streefden ze ernaar waarden van burgerschap, gelijkheid en vreedzaam samenleven tussen verschillende bevolkingsgroepen te bevorderen.

Ik ervaar deze schokkende tegenstelling terwijl ik regelmatig e-mails ontvang van de scholen van mijn kinderen hier in Nederland, waar de boeken gratis aan huis worden bezorgd. De scholen zijn uitgerust met de nieuwste technologieën en stimuleren de ontwikkeling van wetenschappelijke, artistieke en sportieve vaardigheden. In Jemen daarentegen moeten studenten verouderde schoolboeken kopen tegen torenhoge prijzen. Deze boeken zijn aangepast om nationale en historische symbolen te vervangen door verouderde religieuze symbolen. Bovendien worden studenten gedwongen feestdagen te vieren die verbonden zijn met een specifieke religieuze afstamming, dezelfde afstamming die Jemen ooit regeerde en het land in een spiraal van onwetendheid en achterstand stortte.

Terwijl de wereld vooruitgaat en moderne onderwijsprogramma’s ontwikkelt, worden in Jemen nieuwe leerplannen opgelegd die extremisme en sektarisme bevorderen. Kinderen worden geïndoctrineerd met haat en geweld tegen iedereen die afwijkt van de ideologie van de heersende groepering. Wat nog gevaarlijker is, is dat kinderen worden getraind om leuzen te scanderen die oproepen tot haat en dood voor andere naties en volkeren, inclusief de Joodse gemeenschap, die eeuwenlang deel uitmaakte van het sociale weefsel van Jemen.

Sinds de Houthi’s de controle over Sanaa hebben overgenomen, worden kinderen elk jaar opgeroepen om deel te nemen aan zomerkampen, waar ze worden getraind in het gebruik van wapens en worden blootgesteld aan de cultuur van geweld en sektarisme. In deze kampen leren kinderen dodelijke leuzen te scanderen, die niet alleen gericht zijn op externe “vijanden” zoals buurlanden en het Westen, maar ook op Jemenieten die zich verzetten tegen de militie, waaronder de internationaal erkende regering die door de oorlog in ballingschap werd gedwongen.

Ik voel diepe schaamte en bitterheid terwijl ik dagelijks toekijk hoe onze kinderen veranderen in sektarische tijdbommen die niet alleen het heden van Jemen bedreigen, maar ook de toekomst vernietigen. Deze tragedie wordt verergerd door de stilte van de wereld en internationale instellingen, die niet alleen niets zeggen, maar soms zelfs medeplichtig lijken te zijn aan deze duistere realiteit die de toekomst van een hele generatie bedreigt.

Recent verscheen er een video op sociale media van een huilend meisje dat haar stoel moest afstaan aan een andere leerling, alleen omdat die leerling tot de zogenaamde “heilige profetische afstamming” behoorde. Deze schrijnende gebeurtenis weerspiegelt de diepte van de sektarische verdeeldheid die de militie probeert te zaaien in de toekomstige generaties.

Wat er vandaag in Jemen gebeurt, is niet zomaar een machtsstrijd. Het is een doelbewuste poging om het land terug te voeren naar een periode van duisternis. Door middel van onderwijs wordt sektarisme versterkt en worden de geesten van kinderen vergiftigd. Deze dreigende realiteit vereist dringende internationale actie, niet alleen om de oorlog te beëindigen, maar ook om de toekomst van Jemen te redden van totale vernietiging die het land decennia terug dreigt te werpen.

Aswan Shams, Jemenitische schrijver en journalist verkend ons land en onze geschiedenis.

Omroep Almere geeft onze nieuwe Nederlanders een plek om hun verhaal te kunnen delen.

Geschreven door