Zorgbedrijven die wonen en zorg onlosmakelijk aan elkaar koppelen kunnen met hun zorgplannen kwetsbare cliënten voor onmogelijke keuzes stellen.
De SP sprak met een cliënt die op straat wordt gezet als ze haar zorgplan niet accepteert. Er zijn aanwijzingen dat meerdere cliënten zich voor hetzelfde dilemma zien geplaatst. Om zicht te krijgen op de omvang van dit probleem heeft de SP een meldpunt geopend waar cliënten hun verhaal kunnen doen.
De hulpdienst van de SP ontving meerdere signalen over zorgbedrijven die zorg willen aanbieden die niet passend is voor de cliënt maar die financieel voordeel oplevert voor het bedrijf. De cliënt krijgt in dat geval een zorgplan voorgeschoteld met te veel zorguren, in plaats van een plan dat is gericht op zelfredzaamheid en herstel waardoor uiteindelijk minder zorg nodig is en kosten worden bespaard. Ook kan bij een Wmo‐herindicatie zomaar worden aangestuurd op intensieve zorg vanuit de Wlz (Wet Langdurige Zorg).
Als het zorgbedrijf wonen en zorg heeft gekoppeld wordt een protesterende cliënt voor de keuze gesteld: blijven wonen met een uitzichtloos zorgplan, of dakloos op straat zonder reële mogelijkheid tot passende zorg. Het is een onmogelijke keuze die bij kwetsbare mensen onnodig veel stress veroorzaakt.
SP-raadslid Rijk Ravestein: “Het koppelen van wonen en zorg is niet alleen een verdienmodel maar kan ook een dwangmiddel zijn. Het is ontoelaatbaar als zorgbedrijven om financiële redenen het welzijn, de ontwikkeling en bestaanszekerheid van haar cliënten ernstig en ongehinderd schaden.”
Om zicht te krijgen op de omvang van het probleem is de SP een meldpunt gestart waar cliënten hun verhaal kwijt kunnen: “Met de reacties die op het meldpunt binnenkomen gaan we aan de slag om misstanden de wereld uit te helpen.”
Cliënten die problemen hebben door de koppeling van wonen en zorg kunnen zich melden bij https://almere.sp.nl/form/zorgdakloos