Hangt de toekomstige IJmeerverbinding al in de lucht?

Een ritje naar de toekomst ziet er in Dubai met de skypod zo uit, te zien tijdens de Wereldexpo in oktober. De skypod is een kruising tussen een kabelbaan en een monorail, zeven meter hoog langs een bestaande wegroute met 50 km per uur. Bedoeld voor stedelijk vervoer.

Hij draait op eigen zonne-energie en kan per uur 20.000 mensen vervoeren. De aanlegkosten zijn vele malen lager dan de metro of lightrail. Het systeem van het Britse bedrijf Beemcar zou over 3/4 jaar volledig operationeel moeten zijn, vooralsnog voor 5 km op 40 palen. http://beemcar.com/

Daarnaast experimenteert Dubai met nog een andere skypod, eentje uit Wit-Rusland die inmiddels met een testbaan van 400 meter proefdraait. Deze kan 10.000 passagiers per uur vervoeren met een maximum snelheid van 120 km per uur. https://youtu.be_xNUYfGUORM.

IJmeerverbinding:

deze twee systemen zijn interessant voor de tweede verbinding Amsterdam-Almere. Hiermee zou je binnen 5 minuten het IJmeer over zoeven en het is vele malen goedkoper dan de metro of lightraill waar de oude plannen uit 2009 op gebaseerd zijn. De bedrijven stellen dat het om 1/10 van de kosten voor aanleg van een metro gaat. Ook als het maar de helft is vervalt daarmee een belangrijk deel van de grote investeringen voor de woningbouw in Pampus waardoor besluitvorming en woningbouw aanmerkelijk sneller kunnen. Helemaal als afgezien wordt van een extra autoweg over of door het IJmeer die duur en milieubelastend is met de A6 op nog geen 4 km afstand. Voor de aanleg van Ijburg of Leidse Rijn was ook geen extra snelweg nodig. Wie daarvoor pleit moet echt een gelovige zijn van de Kerk van de Heilige Auto. Een betere aansluiting op de sterk verbrede A6 is het logische en goedkopere alternatief. Dat ligt bij het spoor anders, de volledige capaciteit daarvan wordt al benut, er kan geen trein meer bij, rekeninghoudend met alle veiligheidseisen.
Het skypod-systeem heeft als extra voordeel dat je er ook goederen mee kan vervoeren, zoals een hub voor vers voedsel van Flevoland naar Amsterdam.

Deze hoge mobiliteitsambities komen van de kroonprins Sheikh Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum, een kroonprins waar velen een kameelritje mee willen maken. Maar hij is meer in paarden en inmiddels voor de tweede keer getrouwd. Zijn verrassend huwelijk met Emma Watson (Hermelien uit Harry Potter) pakte minder betoverend uit. Daarna was het ‘Family First’ maar om nou met je nicht te gaan trouwen met zo’n groot aanbod in de wereld. Zijn visie op mobiliteit is gelukkig moderner. Zo moet in 2030 25% van het openbaar vervoer in de stad onbemand zijn om hiermee de capaciteit flink te vergroten. Daarom zijn zelfsturende busjes de showcase op de Wereldexpo.

Geschreven door