Sinds de opening volg ik de cijfers van Floriade 2022 nauwgezet. Voor zover die te volgen zijn, want de bezoekersaantallen worden ons door de directie én het stadsbestuur niet verstrekt. Concurrentiegevoelig, snapt u? Maar dat maakt uiteraard niet dat je dan maar niet oplet…
Nadat het feest was geweest, de Koning weer naar huis was en de laatste bij Vis à Vis het licht had uitgedaan, begon de échte Floriade.
Die van de bezoekers, van het wij-gevoel en het wow-effect, van de impressies en de beleving. Daarin ligt namelijk het succes van een themapark, een dierentuin, een sprookjesbos en al helemaal van een wereldtentoonstelling besloten.
Allereerst: ik begrijp heel goed dat iedereen die zich met hart en ziel heeft ingezet en afgebeuld om de boel klaar te krijgen met andere ogen kijkt dan ik.
Ik snap best dat allerhande Almeerders heel trots zijn op wat ze hebben neergezet en geen kwaad woord daarover! Ik ben trots op hen! Ga er maar aanstaan. Jullie verdienden eigenlijk een lintje vandaag.
Ik voel echter iets minder mee met mensen die op grond van hun eigen belangen en reputatie beweren dat het uniek, enorm, indrukwekkend en geweldig is. Maar van wereldniveau, voel ik me dan genoodzaakt te vragen?
We weten allemaal het antwoord. Nee. Dat is het niet en dat gaat het ook niet meer worden. Ik baseer die conclusie op de enige échte graadmeter: de bezoekers en hun meningen.
Die zijn overwegend nogal tot zeer negatief. De eerlijkheid gebiedt om dat te beamen. Voor zulke toegangsprijzen mag je écht wereldniveau verwachten en op z’n minst een park dat helemaal klaar is. Dat was en is niet zo.
Het wereldniveau is niet gehaald, de beloften zijn niet waargemaakt en klaar voor publiek is het park eigenlijk nog steeds niet.
De kritieken zijn dan ook niet van de lucht. Ze worden opgeschreven en digitaal doorgegeven. Dát is immers de graadmeter van de leisure in de huidige tijd. Wat je bezoeker vindt, is bepalend. Niet of de architect zijn best heeft gedaan en niet of de wethouder het allemaal geweldig vindt. Mister Jones en Frau Maier geven de rapportcijfers.
Slechte recensies gaan in seconden de hele wereld over.
Manmoedig hebben bij Floriade betrokken mensen getracht door het schrijven van positieve reviews een ander beeld op te roepen, maar dat hield natuurlijk geen stand. Er zijn teveel mensen met teveel minpunten en dat is omdat die bezoekers dat negatieve ook echt zo hebben ervaren. Men bagatelliseerde dat eerst nogal hautain; een dure fout.
Inmiddels is Floriade begonnen met ernstige klagers te restitueren; dat doe je (naar mijn mening) alleen als zo’n klager gelijk heeft.
Maar TripAdvisor en Google Review blijven slechte beoordelingen binnenkrijgen. En nu gebeurt er iets storends. Bij Google Review kan de beoordeelde organisatie recensies gewoon verwijderen. Dat doet Floriade sinds vandaag; heel veel eerdere slechte reviews, die we allang hebben gezien, zijn weggehaald.
Dat is killing voor je marketingpositie. Ook daarmee houd je de slechte beoordelingen namelijk niet tegen; je tast slechts je eigen geloofwaardigheid meer en meer aan. Nu moet je dat als directie van Floriade eigenlijk zelf weten. Als je je ogen wilt sluiten voor de waarheid, dan komt die in oktober 2022 toch echt wel boven water.
Maar wat mij stoort, is dat dit soort struisvogelgedrag bovenop een teleurstellende wereldtentoonstelling ver onder de maat vooral aan de naam van Almere gekoppeld zal worden.
Dus wilt u daar alstublieft mee ophouden? Wilt u als een fatsoenlijke organisatie gewoon de klachten van uw bezoekers net zo lang aanpakken tot er geen meer over zijn? Dat is hoe u de goede naam van Almere nog recht kunt en hoort te doen.
Blijven liegen over aantallen deelnemende landen, het voor veel geld blijven kopen van krantenpagina’s met ‘journalistieke’ juichverhalen, het verstoppen van kritische reviews, het helpt echt niet. Het brengt ons alleen maar meer schade toe.
De hele wereld, Almeerders voorop, kan immers dagelijks zien dat het niet storm loopt en wat we op Google Review niet te lezen krijgen, zien we wel op TripAdvisor. Of op de parkeerplaatsen. Of als we zelf komen kijken.