Minderjarige verdachte van bankhelpdeskfraude aangehouden

Woensdagmiddag 5 juli heeft de politie een 16-jarige Almeerse jongen aangehouden op verdenking van diefstal en oplichting van een 74-jarige vrouw uit Hilversum.

Het is maandag 20 maart 2023 als het slachtoffer een sms krijgt van een onbekend nummer. In het bericht staat dat een transactie is verricht op Ameland en dat zij contact moet opnemen met één van de twee telefoonnummers die in het scherm worden getoond. Als het slachtoffer belt, komt zij in contact met de verdachte die zich vermoedelijk voordoet als medewerker van een bank. Vervolgens wordt thuis haar pinpas meegenomen waar later een geldbedrag mee wordt opgenomen.

Herkenning verdachte

Van de pintransactie zijn camerabeelden vastgelegd die de politie heeft onderzocht. De politie denkt de persoon die op de beelden te herkennen, waardoor de verdachte kon worden aangehouden. De verdachte zit nog vast.

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij bankpashelpdeskfraude bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Vervolgens komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind. In andere gevallen wordt gevraagd om software te installeren op hun computer waardoor de fraudeurs op afstand mee kunnen kijken op de computer en/of handelingen kunnen uitvoeren. Daarna volgt bijvoorbeeld de vraag om het hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is dan uiteraard een rekening van de oplichter.

Waar op te letten?

Onthoud dat een bank nooit naar het saldo van een bankrekening zal vragen, ook niet als controlevraag. Ook zal een bank nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan namelijk niet. Ook zal een bank nooit vragen om antivirus of andere software te installeren. Weet dat een bank haar klanten nooit onder druk zal zetten om zo snel mogelijk te handelen. Komt een leidinggevende aan de lijn of word u teruggebeld door een zogenaamde collega? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit want meestal werkt de beller niet alleen.

Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben?

Bent u zelf slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte! Het is niets om je voor te schamen. De oplichters worden steeds slimmer en ze overdonderen hun slachtoffers echt op een slimme en doortrapte manier. Voor de politie is het heel belangrijk dat er aangifte wordt gedaan. Zo krijgen wij goed in beeld waar de oplichtingen plaatsvinden. En kunnen we onderzoeken of er een verband is tussen de verschillende meldingen.

Geschreven door