Wordt een benzineauto ineens duurzaam als je die groen schildert? Wordt een betonnen muur ineens circulair als je er Bloem op schrijft en met bloemen verfraait? Want fraaier is de eerste woontoren voor de Floriade met het ontwerp van MVRDV, Arttenders en kunstenares Alex Verhaest er wel op geworden.
Zij hebben het gezicht van de niet circulaire woontoren nog enigszins gered. Maar what’s in a name. Duurzamer wordt die er niet van. Je kunt er 1000 bloemen op schilderen en het 1000 keer Flores noemen maar ook dat maakt het gebouw niet duurzamer, hooguit mooier. Het filmpje over het kunstwerk maakt indruk en de artist impression is fraai (zie link, schrik niet van de start).
Mijn eerste associatie van die artist impressie was trouwens juist het tegenovergestelde van groen; een olievlek op het water als herinnering aan de oude economie of ter nagedachtenis van de lekkende bootjes in de haven. U kent het wel die regenboogvlek in het water door de iriserende werking van olie. Wie door de facade van gevelglas heen kijkt, ziet gewoon betonbouw en geen groen waar houtbouw en levend groen beloofd was. Een kunstje dat MVRDV wel op de Zuidas verricht, dan moet het welhaast aan de opdrachtgever liggen.
Het kunstwerk is eigenlijk perfect symbolisch; het wil loskomen van de oude economie maar zit daar nog muurvast aan vastgenageld , waardoor het levend groen (nog) niet de ruimte krijgt die het nodig heeft om mens en dier in de stad van de toekomst te dienen. Ik ga het gebouw waar ik tegenaan moet kijken maar liefkozend mijn bloemrijke olievlek noemen: Flores Oleum of zoiets