Vernietigende analyse van aantrekkingskracht Floriade

Op de Floriade van Almere zal weinig te zien zijn, de locatie is verkeerd, de wandelroutes saai en lang, er ontbreekt een publiekstrekker, het publiek zal de prijs te hoog en het thema oninteressant vinden.

De directeur van de Floriade 1992 in Zoetermeer, Hans van Driem, laat geen spaan heel van de attractie in Almere. In een vernietigende analyse noteert de pretpark-deskundige tientallen blunders en misrekeningen rond het evenement dat volgende maand open gaat.

“Verblind door hun gretigheid om Almere op te stoten in de vaart der volkeren met een Floriade, hebben de Almeerse politici een tiental miljoen euro’s belastinggeld van de burger verkwanseld”, concludeert Van Driem.

Hij noemt de door politici veroorzaakte chaos en het financieel debacle en huldigt de mening dat Almere te klein is om de enorme lasten van het project te dragen.

Van Driem, oud-directeur van Walibi in Flevoland, gelooft dat de Floriade een verouderd concept is. De consument is bovendien zo verwend dat hij niet meer warmloopt voor een paar eenvoudig ingerichte paviljoens, kabelbaan, drijvende bomen of een arboretum.

Van Driem: “Een Floriade kan in de 21e eeuw, eenvoudig gezegd niet meer de concurrentie aan met de professionele producten van de internationale entertainmentindustrie.

Verder constateert hij dat de Nederlandse tuinbouwindustrie niet meer geïnteresseerd is, het publiek al ruimschoots bediend wordt door uitgestrekte tuincentra en er een ‘whow-experience’ ontbreekt.

Written by