Ik wil niet saai worden. Ik wil u niet vermoeien, lezer. Maar zo gaat dat met roependen in de woestijn, ze blijven roepen.
Dat leidt vooral ook tot verzuchten en hoofdschudden bij hen die de boodschap naast zich neerleggen, maar de boodschap verandert er niet door. En de ernst van de zaak wordt steeds maar duidelijker, groter en grimmiger.
De teller van het Almeerse Floriade-verlies staat inmiddels op € 75.000.000,-. Het is al duidelijk dat het daarbij niet zal blijven.
De afgelopen donderdag met zoveel emotie afgetreden wethouders betitelden de critici een week eerder tijdens hun hautaine toespraken voor het Floriade-personeel echter fijntjes als ‘azijnzeikers’, weet u nog?
Maar ik durf te stellen dat zij toen al wisten wat hun toehoorders -nog- niet wisten. En dan zo uithalen naar ons…
Floriade-critici hebben tien jaar lang volstrekt geen gehoor gekregen, ze blijven gehoond en verketterd worden. Maak de boodschapper belachelijk en verstop de boodschap. Het stadsbestuur maar vooral de fractievoorzitters van de vorige coalitie sloten de oren bewust voor alle waarschuwingen en de ogen voor het naderend onheil.
Van de vorige of de komende coalitie is trouwens één Ruttiaanse pot nat, zo blijkt binnenkort wel. De machtsdronken daders nemen namelijk gewoon weer plaats achter het stuur…
Daarom dit advies van iemand die wel ergens verstand van heeft.
Het Floriade-geld is op! Wie schets echter mijn verbazing, de directie zet in op… …een nieuwe marketing-campagne!
Met nog drie maanden te gaan, verandert de slagzin: ‘Kom genieten van het groene leven’ in ‘Geniet van een geweldige dag vol groen’. Nou, dát gaat helpen. Eureka!
Er komt een nieuw reclamefilmpje. Het oude was gelikt, maar alles wat we erop zagen, was op het hele Floriade-terrein en in de stad niet te vinden. Er groeit geen andijvie tegen de Almeerse skyline. Maar zulke filmpjes zijn wel duur, weet ik uit ervaring. Dus nieuwe zijn ongetwijfeld duurder. Marketingjongens weten dat gebakken lucht duurder wordt naarmate de klant meer inademnood komt.
Op borden, in abri’s gaan ze posters vertonen. Nieuwe posters, want er moet een andere slagzin op. Een andere uitstraling. Ik zou ook het briefpapier veranderen en de bierviltjes…
Spotjes, veel meer en nieuw, op televisie en radio. Dat kost allemaal veel geld, kan ik u vertellen. Een Godsvermogen, zou mijn vader zaliger hebben gezegd. En tijd die je niet meer hebt.
Ik werk inmiddels twintig jaar in en met marketing en ik voorspel het u: de Floriade gooit uit pure wanhoop nog meer van ons gemeenschapsgeld het raam uit! Want het helpt niet! Luister nou een keer, drommels nog aan toe!
Volgens haar eigen Masterplan 2015 kreeg onze bobo-speeltuin maar liefst € 14.000.000,- om juist alles te doen wat men nú aankondigt te zullen gaan doen. Zeven jaar geleden! Waar is al dat geld aan opgegaan?
Zesentwintig(!) betaalde communicatiemedewerkers en elf(!) ingehuurde marketingbureaus heeft Floriade BV inmiddels versleten. Wat die hebben gedaan? Geen idee, maar hun werkzweet ging niet in effectieve en doordachte reclame zitten want we zagen er nauwelijks iets van in het afgelopen decennium. Over Almere op de kaart zetten gesproken…
Maar, evenzeer belangrijk, waar komt het geld voor dit nieuwe wanhoopsoffensief vandaan? Want de koek moet zo langzamerhand echt op zijn, vermoed ik zomaar. Anders hadden directie en stadsbestuur nog wel even de mond gehouden.
Of was het openen van de doos van Pandora een strategische truc? De boel laten ploffen voor de verantwoordelijke politici zelf ploffen. Opnieuw neerploffen op het pluche, wel te verstaan. Gewoon alsof er niets aan de hand is.
Ik blijf het zeggen: de fractievoorzitter van Leefbaar Almere veegde jarenlang iedere kritiek op het Floriade-beleid zo smalend van tafel dat ik me begon af te vragen of hij soms aandelen in die misère had. Om nu met een week of wat gewoon als wethouder terug te keren. Schaamteloos. Als de coalitie het allemaal zo erg vindt, als de fractievoorzitters zo geschokt zijn over het eigen falen, dan hielden met name zij de eer aan zichzelf en stapten op.
Want ze kunnen het niet, speelden themaparkje met internationale allure, bleven doof voor werkelijk alle signalen en voerden onze stad en ons onverstoorbaar verder de misère in.
De inwoners die de nu al met angst en beven de gevolgen tegemoet zien. Hun energierekening niet meer kunnen betalen, geen woning kunnen vinden, in psychische nood zitten en nog veel, heel veel meer.
Enfin, dat zullen we allemaal in de komende tijd zien. Maar wel even dit. Het échte geheime wapen van de Floriade-directie werd namelijk ook onthuld. Onthutsend.
“Besloten is om ook de rondleidingen over het terrein gratis te maken.”
De vrijwillige gidsen werden toch al niet betaald, maar ik hoorde een tijdje geleden al dat er nauwelijks belangstelling voor was.
Echt, de onkunde druipt er vanaf. Als een druppel van een gloeiende plaat…