Flora Expo laat je beleven hoe het is om dementie te hebben

Te midden van de wereld tuinbouw-tentoonstelling ‘De Floriade’, vind je op de begane grond van woonzorgcentrum Flora de Flora Experience.

Een heel ander, maar ook heel bijzondere tentoonstelling waar je alles leert over dementie en het je ook nog eens zelf laat ervaren hoe het is om dementie te hebben.

Over de Flora Experience

Het aantal mensen met dementie is door de vergrijzing bijna verzesvoudigd. Van 50.000 mensen met dementie in 1950, tot 290.000 nu. In 2050 stijgt dit aantal naar verwachting tot 620.000.

Hoe is het om dementie te hebben? Op deze vraag is Stichting Samenleven met Dementie, op verzoek en ondersteund door Zorggroep Almere, het antwoord gaan zoeken bij tal van organisaties en wetenschappers. Alle uitkomsten; wetenschap, kennis, beleving en ervaring zijn gebundeld in een ‘Experience’ en is te bezichtigen en te beleven op de begane grond van woonzorgcentrum Flora op het Floriadeterrein.

De Experience is ingericht om mensen die zelf geen dementie hebben, te informeren over wat het is en hoe je om kunt gaan met mensen die er door getroffen zijn.

De conclusie van deze Experience is namelijk, dat mensen veel dingen kunnen vergeten en verward kunnen raken, maar dat het gevoel niet verdwijnt (‘Het Hart wordt niet dement’). Als je leert om goed om te gaan met dat gevoel, dan kun je nog betekenisvol bijdragen aan een ‘tevreden dag’.

Wat is er te zien/te beleven

Alle verschillende invalshoeken zijn hier gebundeld. Je ziet wat er feitelijk verandert in de hersenen, maar we nemen je ook mee in hoe zich dit vertaalt in ander gedrag en hoe de beleefwereld is van mensen met dementie. Daadwerkelijk horen, voelen en beleven hoe het is om dementie te hebben en je zo in kunnen leven in mensen die dementie hebben, dat is het doel. Zo zijn er ook VR-brillen tot de beschikking die je laten ervaren wat dementie is. Bezoekers van de Floriade kunnen dus naast het genieten van de tuinbouwtentoonstelling, ook deze indrukwekkende ervaring beleven. Een onderdeel van deze Experience is de campagne ‘We zijn zelf het medicijn’. Deze

Publiekscampagne van de GGD gaat in op wat mensen zelf kunnen doen om de kans op het krijgen van dementie te verkleinen.

Geschreven door